Bedrijfsvoering

Marketing- en communicatienetwerk

Wat in Utrecht nodig is, staat centraal in ons werk; ‘Gezond stedelijk leven voor iedereen’.
Het Marketing- en Communicatienetwerk (MCN) werkt aan het verbinden van stad, bestuur en organisatie om de burger en andere belanghebbenden te informeren en te betrekken bij de opgaves van de stad. MCN levert communicatie met impact over de beleidsopgaven uit het coalitieakkoord en draagt bij aan het bekend, begrijpelijk en toegankelijk maken van (nieuw te ontwikkelen) beleid voor de hele stad. Belangrijkste thema’s hierin zijn het stimuleren van de participatie van bewoners en
organisaties bij de totstandkoming van beleid, het zichtbaar maken van de meningen en gevoelens die leven in de stad en het ondersteunen van de organisatie om deze te vertalen naar opgaven.
Daarnaast draagt MCN bij aan een helder en krachtig merk Utrecht en de positionering van Utrecht als stad en regio.

In 2020 gaan wij verder op de ingeslagen weg met het opgavegericht werken en het verder professionaliseren van de communicatiefunctie met deskundige woordvoerders die zorgen voor regelmatige exposure in de lokale en landelijke media over de coalitieopgaven en strategische advisering en excellente uitvoering van de communicatie rondom deze opgaven. In 2020 gaan we werken met een vernieuwde participatiemethode zodat burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties zich niet alleen meer betrokken voelen bij de totstandkoming van beleid, maar ook dat de diverse initiatieven inhoudelijk én communicatief beter met elkaar verbonden zijn.
De samenwerking tussen de redactie en newsroom wordt verder versterkt, we gaan meer met video en beeld werken en zorgen ervoor bestaande data en kennis (kwantitatief) wordt ingekleurd met echte
verhalen uit de stad (kwalitatief). Onze communicatiekanalen voldoen aan de relevante toegankelijkheidseisen en we stemmen toon, stijl en woordkeuze in communicatie beter af op de behoeften van belanghebbenden.
We werken aan citybranding en citymarketing en zorgen voor een helder en krachtig merk Utrecht: onze stad heeft een herkenbaar profiel voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent, gebaseerd op de positionering van Utrecht als stad voor gezond stedelijk leven voor iedereen, zowel binnen de gemeentelijke organisatie, in de stad als regionaal. We beschikken over een aangepaste en gemoderniseerde stedelijke corporate huisstijl die voldoet aan de huidige (digitale) eisen.
Om de interne samenhang te versterken, ontwikkelen wij een message house waarin de opgaves uit het coalitieakkoord en de tien strategische lange termijn doelstellingen in een duidelijk verhaal en in samenhang met elkaar gepresenteerd worden en waar elke ambtenaar mee kan werken bij het communiceren van de relevante beleidsopgaven.