Indicator | Toelichting | Doelstelling 2020 | |||
Personeel | |||||
Mobiliteit | We werken aan een grotere wendbaarheid van de medewerkers om hun kwaliteit te behouden, te bevorderen en daar in te zetten waar die het meest nodig is. Met mobiliteit meten we de in-, door- en uitstroom. Onder interne mobiliteit verstaan we doorstroom. | Interne mobiliteit: 10%. | |||
Stages | De gemeente Utrecht wil als werkgever kansen creëren voor jongeren. Dit doen we ook in de vorm van het aanbieden van stage- en werkervaringsplekken. | Minimaal 250 reguliere stageplaatsen. | |||
Verzuim | In het kader van duurzame inzetbaarheid zetten blijvend in op het terugdringen van verzuim. Dit doen we met specifieke acties, met name bij de organisatie-eenheden waar het verzuim hoger is dan de gestelde norm. | 5,7% inclusief langdurig verzuim. | |||
Organisatie | |||||
Inhuur externen | Externe inhuur is: de uitvoering tegen betaling van werkzaamheden onder dagelijkse leiding en verantwoordelijkheid van een bij de gemeente Utrecht in dienst zijnde opdrachtgever door een private organisatie met winstoogmerk door middel van het inzetten van personele capaciteit en deskundigheid zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen Utrecht en de daarbij ingezette personen aan te grondslag ligt. Deze definitie wordt ook bij andere gemeenten gebruikt. | Uitgavenplafond van 54 miljoen euro. | |||
Financiën | |||||
Tijdigheid budgetbeheer | Onze budgetrapportages en prognoses moeten zoveel mogelijk overeenkomen met de verantwoording. Afwijkingen zijn beperkt en worden in de bestuursrapportage (Berap) gemeld. | Maximaal 3% afwijking van de kosten per programma tussen het geprognotiseerd resultaat (geraamd resultaat) bij de laatste Berap en de verantwoording. | |||
IPM | |||||
Continuïteit en beschikbaarheid van ICT-systemen | We optimaliseren onze processen en de informatiehuishouding op basis van de ambities rondom dienstverlening, participatie, bedrijfsvoering en het nieuwe werken. Tijdens deze innovatie zorgen we er voor dat de bedrijfskritische systemen beschikbaar zijn en de continuïteit blijft gewaarborgd. | Beschikbaarheid: de basisinfrastructuur is voor 99% beschikbaar met uitzondering van vooraf geplande werkzaamheden. | |||
Open data/ Open overheid | We werken toe naar een meer open en transparante gemeente Utrecht. | Eind 2020 hebben we 800 open datasets beschikbaar gesteld op ons Dataplatform. Daarnaast hebben we drie pilots uitgevoerd die richting geven aan het concept Open Overheid. | |||
Informatiebeveiliging | Aantoonbaar in control zijn op gegevensbescherming door het inrichten van een gestructureerde risicogebaseerde planning- en controlcyclus. Dit stelt ons in staat informatiebeveiligingsincidenten te minimaliseren en datalekken en de hierbij behorende negatieve publiciteit en boetes te vermijden. Hiermee voldoen we tevens aan eisen uit de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid; vervanging BIG) en de AVG. | In 2020 hebben we de eerste fase voor ISO 27001 certificering succesvol doorlopen (in 2021 volgt dan definitieve certificering). | |||
Juridische zaken | |||||
Zorgvuldige Juridische procedure | Zorgvuldige procedures worden niet alleen van ons verwacht, maar zorgen er ook voor dat aanvullende kosten worden voorkomen. | In elke juridische procedure (bezwaar, beroep, hoger beroep) geldt dat maximaal 20% gegrond wordt verklaard. | |||
Verminderen beroepzaken | Wij willen het aantal beroepzaken terugdringen door de kwaliteit van de bezwarenzaken te verbeteren, zowel op inhoud als communicatie. | Tegen alle afgeronde bezwaarzaken wordt in maximaal 15% van de gevallen beroep aangetekend. | |||
Afhandelen klachten | Wij blijven onze klachtafhandeling verder verbeteren. We adviseren proactief (in plaats van toetsing achteraf) om resultaten sneller te bereiken en juridische risico’s te voorkomen. We ontwikkelen en implementeren een kort en bondig concernkader voor contractbeheer. We zorgen ervoor dat alle contracten in een contractregister worden vastgelegd. | Van alle ontvangen klachten, gaan jaarlijks maximaal 10% van de klagers naar de Nationale Ombudsman. | |||
Contractbeheer | We implementeren het nieuwe concernkader contractbeheer zodat inzicht en grip bestaat op (lopende) contracten. | We zorgen ervoor dat alle contracten in het register zijn opgenomen. | |||
Inkoop | |||||
Naleving inkoopregels | De naleving van de aanbestedingsregels vinden wij belangrijk; burgers en opdrachtnemers moeten kunnen vertrouwen op rechtmatigheid. Daarom laten we het gehele inkoopproces vanaf het begin tot eind (contract) jaarlijks controleren op basis van 20 willekeurige facturen. | Achttien van de twintig onderzochte inkooptrajecten kennen geen onrechtmatigheid. | |||
Plaatsingen Social return on Investment | Bij het inschrijven op aanbestedingen vragen we de opdrachtnemer om ter waarde van een percentage van de opdrachtsom een inspanning te plegen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (kansen op) werk te bieden. Dit heet SROI: Social Return On Investment. Het Werkgevers Service Punt (WSP) verzorgt de plaatsingen bij de opdrachtnemers. | 800 plaatsingen en 0,1 miljoen euro omzet bij sociale ondernemers. | |||
Circulair inkopen | Circulair inkopen betekent het inkopen van materialen van hergebruikt materiaal of van producten die gemakkelijk hergebruikt kunnen worden. Idealiter leidt dit tot meer werkgelegenheid. In juni 2018 hernieuwden we onze deelname aan de Green Deal Circulair Inkopen en verhoogden we met het nieuwe collegeakkoord onze doelstelling naar 33% circulair inkoopvolume in 2022. | 17% van het aanbestedingsvolume is circulair. | |||
Maatschappelijk verantwoord inkopen | Actieplan MVI van 20 mrt 2018: voor tien kansrijke productgroepen geldt bij inkoop het hoogste ambitieniveau van MVI (niveau 3).
| % aanbesteed per ambitieniveau (1-3) % gecontracteerd op ambitieniveau (1-3) Monitoring per resultaatverantwoordelijke afdeling/IRM’er. | |||
De wijze van monitoring wordt nog uitgewerkt. MVI zelfevaluatietool van Rijk wordt hierin toegepast.