Bedrijfsvoering

Digitale stad

Digitalisering transformeert onze samenleving. Platforms als Airbnb, Alibaba en Uber nemen de rol van marktmeester over en bepalen de manier waarop vraag en aanbod in de stad samenkomen. Opkomende technologieën als sensoren, internet of things en kunstmatige intelligentie veranderen de manier waarop we de stad gebruiken en met elkaar in contact treden.
Digitalisering raakt alle opgaven uit ons collegeakkoord in meer of mindere mate. Het biedt grote kansen om de stad beter in te richten, diensten te verbeteren en bedrijvigheid en banengroei verder te stimuleren.
Utrecht, en Nederland in het algemeen, heeft een goede uitgangspositie om de economische en maatschappelijke kansen van digitalisering te verzilveren. De digitale infrastructuur is van wereldklasse, de beroepsbevolking is goed opgeleid en we hebben een traditie van samenwerking, bijvoorbeeld tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid. Echter, de technologie ontwikkelt zich razendsnel en het is van belang om te blijven investeren in zowel de lokale digitale infrastructuur als in het Utrechtse digitale ecosysteem.
Tegelijkertijd roept digitalisering ook nieuwe, fundamentele vragen op. Bijvoorbeeld over de bescherming van onze privacy en de toekomst van onze banen. Er is daarom ook oog voor de sociaal maatschappelijke gevolgen van digitalisering.

Om digitalisering succesvol te kunnen realiseren werken we in de opgave digitale stad aan de randvoorwaarden om dat mogelijk te maken. We ontwikkelen het fundament zoals dat ook in onze nationale digitaliseringsstrategie is benoemd. Vijf strategieën worden hiervoor uitgewerkt en gerealiseerd. Concreet gaat dat over:

  • Onderzoek en innovatie
  • Ander werk, nieuwe vaardigheden en leven lang leren
  • Een dynamische digitale economie
  • Weerbaarheid van burgers en organisaties
  • Grondrechten en ethiek in de digitale tijd

In de volgende kopjes zullen bovenstaande strategieën meer in detail worden toegelicht.