Afname van het aantal buiten een fietsparkeervoorziening gestalde fietsen
Fietsen die buiten de fietsparkeervoorzieningen op straat worden gestald kunnen tot hinderlijke situaties leiden. Het kan de doorstroming voor andere verkeersdeelnemers, met name de voetganger, verminderen en leiden tot afbreuk van de toegankelijkheid van de openbare ruimte.
Meer autoparkeren op afstand en inpandig
De openbare ruimte is een schaars goed. Door parkeren goed te reguleren willen we in de openbare ruimte behalve aan mobiliteit ook zoveel mogelijk ruimte bieden aan spelen, verblijven, groen, lopen en fietsen. Daar waar de druk op de openbare ruimte groot is, dringen we het parkeren op straat terug en stimuleren we het parkeren in garages en parkeren op afstand.
Gebruikers nemen de gewenste routes / Afname gebiedsvreemd verkeer
We streven naar een daling van gebiedsvreemd verkeer op de invalroutes en stedelijke verbindingswegen. We willen daarom dat inwoners en bezoekers zo veel mogelijk de gewenste routes nemen in en rondom de stad.
Effect-indicatoren
Nul- meting
Reali- satie 2018
Doel- stelling 2019
Doel- stelling 2020
Doel- stelling 2021
Doel- stelling 2022
Details
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar.
Analyse
De stad groeit door, we willen de groei van de mobiliteit opvangen met gezonde, ruimte-efficiënte vervoermiddelen, waaronder de fiets. Het aantal gestalde fietsen zal eveneens groeien. Hierbij streven we ernaar dat het aantal buiten een klem/rek/andere voorziening gestalde fietsen niet toeneemt.
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied
1.600 (2018)
1.566
n.v.t.
1.600
1.600
1.600
Bron
Fietsparkeer drukmetingen gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar.
Analyse
De stad groeit door, we willen de groei van de mobiliteit opvangen met gezonde, ruimte-efficiënte vervoermiddelen, waaronder de fiets. Het aantal gestalde fietsen zal eveneens groeien. Hierbij streven we ernaar dat het aantal buiten een klem/rek/andere voorziening gestalde fietsen niet toeneemt.
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in de binnenstad
4.300 (2018)
3.245
n.v.t.
4.900
5.200
5.500
Bron
Fietsparkeer drukmetingen gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar.
Analyse
Het streven is dat de groei van het aantal gestalde fietsen wordt opgevangen in stallingen en rekken/klemmen. Met de komst van de stalling Neude en House Modernes voegen we de komende jaren immers capaciteit toe. In de binnenstad streven we naar een toename van 300 in een stalling/rek/klem gestalde fietsen per jaar.
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in stationsgebied
14.800 (2018)
3.085
n.v.t.
16.700
17.300
18.600
Bron
Fietsparkeer drukmetingen gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar.
Analyse
Het streven is dat de groei van het aantal gestalde fietsen wordt opgevangen in stallingen en rekken/klemmen. Met de uitbreiding van de stationspleinstalling voegen we capaciteit toe. Het aantal rekken op Smakkelaarsveld en Moreelsepark neemt af. De verwachting is dat de bezetting van de rekken en stallingen met 2% per jaar groeit.
Aantal verkochte P+R combikaarten
179.951 (2016)
212.660
n.v.t.
219.000
225.000
230.000
Bron
Gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het betreft het totaal aantal verkochte P+R combikaarten in een kalenderjaar in P+R Westraven, P+R Papendorp, P+R Leidsche Rijn en P+R De Uithof.
Analyse
Het aantal verkochte P+R combikaarten is afgelopen jaren verder gegroeid. We verwachten dat deze groei door zet. In het najaar van 2019 wordt de combikaart vervangen door een combinatie van een OV rit (via de OV chipkaart of een los OV kaartje) en een parkeerkaartje met P+R tarief. Vanaf dan kan het P+R combikaartje niet meer worden gebruikt voor mensen die alleen de auto parkeren op de P+R maar niet met het OV verder reizen. Alleen mensen die met het OV gaan, kunnen voor het P+R tarief parkeren. Naar verwachting ontstaat hierdoor een kleine trendbreuk.
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto
5% 2016
7%
8%
9%
10%
11%
Bron
Inwoners enquête, gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Het aandeel inwoners van de gem. Utrecht dat op de vraag “Heeft u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 mnd gebruik gemaakt van een deelauto?” Antw; ‘ja, via een org. (bv Greenwheels)’ of ‘ja, via part. autodelen (bv MyWheels).
Analyse
Dit percentage is toegenomen. We streven naar een verdere toename, van 1% per jaar.
Huishoudens die een auto op informele wijze delen met bijvoorbeeld familie of buren tellen niet mee.
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes
32% (2017)
n.v.t.
29%
28%
27%
Bron
Gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Op basis van floating car data van Be-Mobile (dit zijn gegevens van onder meer navigatiesystemen en apps die via gps de locatie volgen van voertuigen) is een beeld te krijgen welk deel van het verkeer over de invalsweg rijdt zonder een bestemming.
Analyse
Onder gebiedsvreemd verkeer verstaan we personenauto’s die over een weg rijden zonder een bestemming te hebben in het aanliggende gebied van die weg. We streven naar een afname van de hoeveelheid gebiedsvreemd verkeer. Omdat dit nieuwe indicatoren zijn, is de omvang van de afname lastig in te schatten. We streven naar een afname van 1% per jaar. Deze indicator geeft aan hoeveel procent gebiedsvreemd verkeer er gemiddeld rijdt op de volgense invalsroutes: M.L. Kinglaan, Europalaan, Waterlinieweg, A28 (deel ten westen van de A27), Biltse Rading, Darwindreef, Moldaudreef, Einsteindreef, Franciscusdreef, Amsterdamsestraatweg en Vleutensebaan.
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de verbindingswegen
47% (2017)
n.v.t.
43%
47%
41%
Bron
Gemeente Utrecht
Oorsprong
Voorjaarsnota 2019
Toelichting
Op basis van floating car data van Be-Mobile (dit zijn gegevens van onder meer navigatiesystemen en apps die via gps de locatie volgen van voertuigen) is een beeld te krijgen welk deel van het verkeer over de invalsweg rijdt zonder een bestemming
Analyse
Onder gebiedsvreemd verkeer verstaan we personenauto’s die over een weg rijden zonder een bestemming te hebben in het aanliggende gebied van die weg. We streven naar een afname van de hoeveelheid gebiedsvreemd verkeer. Omdat dit nieuwe indicatoren zijn, is de omvang van de afname lastig in te schatten. We streven naar een afname van 1% per jaar.
Deze indicator geeft aan hoeveel procent gebiedsvreemd verkeer er gemiddeld rijdt op de volgende verbindingswegen (beide richtingen apart gemeten): Socrateslaan, Waterlinieweg, Spinozaweg en Kardinaal de Jongweg.