Met de groei van het aantal inwoners zal ook het aantal fietsen en fietsers toenemen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn fiets in tuin of schuur te plaatsen, daarom werken we ook in 2020 aan het verhogen van de capaciteit van het parkeren in (buurt)stallingen en op straat via fietsenrekken en trommels. De vernieuwde procedure waarmee bewoners fietsenrekken aan kunnen vragen bij de gemeente evalueren we in 2020. We houden vast aan het afgesproken tempo van het uitbreiden van het aantal buurtstallingen met twee per jaar. De nieuwe fietsenstalling in het voormalige postkantoor aan de Neude zal in gebruik genomen worden en de nieuwe stalling in het zogenaamde House Modernes zal in uitvoering gaan. Daarnaast werken we aan fietsparkeerplekken in de openbare ruimte en blijven we actief op zoek naar mogelijkheden om inpandige openbare stallingen te realiseren. Samen met NS en ProRail geven we verdere invulling aan de zoektocht naar uitbreiding van capaciteit bij de stations in de stad, met name bij Utrecht CS. We ontwikkelen aanvullend beleid op het gebied van kort/lang parkeren en voor fietsen met een afwijkende maat.
Daarnaast loopt het project “Living Lab Deelfietsen” ook in 2020 door. Ten slotte worden fietscoaches aanvullend ingezet om fietsers te stimuleren hun fiets op de georganiseerde plekken te stallen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
We werken aan de nieuwe parkeernota, die bijdraagt aan het doel het autogebruik niet te laten groeien en de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren. Daarbij rekening houdend met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Onderdelen van de nota zijn een uitwerking van de parkeernormen, aanpak overlast autoparkeren, parkeren op afstand, aanpak parkeren openbare ruimte en parkeren en toegankelijkheid. We gaan starten met het parkeervrij maken van de Oudegracht, het Janskerkhof en het Stadhuisplein.. De verdere ontwikkeling van parkeren op afstand in relatie tot de binnenstedelijke ontwikkelgebieden komt ook aan bod, evenals het stimuleren van deelautogebruik en elektrisch rijden door middel van parkeermaatregelen.
De prioritering en inzet van de handhaving van betaald parkeren op straat worden opgenomen in het integrale Handhavingsprogramma 2020. We blijven inzetten op informatiegestuurd handhaven. De derde en vierde scanauto, dragen hier verder aan bij. Ook de implementatie van de digitalisering van het laatste niet digitale parkeerproduct, de Gehandicaptenparkeerkaart, draagt bij aan een verdere optimalisering van de handhaving.
Eind 2020 wordt de parkeergarage Berlijnplein in gebruik genomen. Deze parkeervoorziening biedt met circa 550 parkeerplaatsen ruimte aan zowel gewone parkeerders als P+R reizigers. Ook werken we aan de inpassing van een nieuwe ‘tijdelijke’ P+R Papendorp per 1/1/2020 ter vervanging van de huidige, die eind 2019 wordt opgeheven om de geplande woningbouw mogelijk te maken.
Uitvoeren van de maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement
Mobiliteitsmanagement
We bouwen voort op de resultaten die we hebben gehaald met de uitvoering van het actieplan De Gebruiker Centraal, rondom de doelgroepen werknemers, kinderen, inwoners, studenten en bezoekers. Zo verleiden we mensen tot meer duurzame mobiliteitskeuzes die zorgen voor een meer leefbare en bereikbare stad. Onderdeel van het nieuwe pakket zijn de werkgeversaanpak en een wijken-/buurten- en scholenprogramma. De uitvoering van dit pakket doen we grotendeels vanuit Goedopweg (samenwerkingsverband met o.a. de Provincie en het Rijk waar de Gemeente deel van uitmaakt).
Goedopweg neemt de werkgeversaanpak over van de U15. Hierdoor heeft de gemeente Utrecht weer direct contact met werkgevers in de regio. De aanpak in onder andere USP, Kanaleneiland-Zuid en Utrecht Centrum wordt voortgezet, maar met de volgende aanscherping. We zoeken in elk gebied de top drie kansrijke werkgevers (in USP de top vier) waarmee we goede afspraken gaan maken. Ideeën vertalen we naar concrete mobiliteitsplannen voor bedrijven, gericht op andere vervoermiddelmiddelen, andere tijdstippen en andere routes. Wij gaan uit van intrinsieke motivatie van bedrijven waarbij wij hen ondersteunen met advies. Daarbij richten we ons op veranderkansen zoals verhuizingen, reorganisaties en exponentiële groei van bedrijven.
Vanuit de scholenaanpak organiseren we activiteiten op basisscholen die gericht zijn op het stimuleren van (veilig) fietsen en lopen. Kinderen zijn de volwassenen van de toekomst en op scholen worden zij voor een belangrijk deel gevormd. Bovendien is veiligheid in het verkeer voor veel ouders en scholen een belangrijk onderwerp omdat kinderen kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. We gaan daarom verder met het praktisch fietsverkeersexamen en activiteiten om de verkeersveiligheid rondom basisscholen en verkeersveilig gedrag te stimuleren.
Vanuit de wijkaanpak ontwikkelen we een verzameling van activiteiten gericht op het stimuleren van (veilig) fietsen en lopen. Hierbij ligt de focus op die inwoners van Utrecht voor wie dat (nog) niet of minder vanzelfsprekend is en de wijken en buurten waar achterstand is in verkeersdeelname per fiets. Zoals fietslessen voor vluchtelingen. Deze lessen lopen nu al goed en zijn overigens ook toegankelijk voor niet-vluchtelingen.
Verkeersmanagement
Met hulp van verkeerslichten, detectielussen, verkeersborden, verkeersdata en reizigersinformatie beïnvloeden en regelen we het verkeer in onze stad. Dit (dynamisch) verkeersmanagement is sterk in ontwikkeling. Op basis van het geactualiseerd Mobiliteitsbeleid willen we nog duidelijkere keuzes maken bij het prioriteren van het verkeer in de stad. Ook realiseren we in 2020 de nodige technische innovaties die ons helpen bij het regelen van het verkeer. Tot eind 2020 worden 53 kruispunten (gefaseerd) voorzien van een iVRI: intelligente verkeersregelinstallatie. Met iVRI’s wordt de basis gelegd om met nieuwe diensten het verkeer slimmer te detecteren en op netwerkniveau te regelen. Daarnaast kunnen iVRI’s ook richting gebruikers communiceren met bijvoorbeeld informatie over groentijden.
Naast het realiseren van slimme verkeerslichten op kruispunten werken we aan (het opschalen van) meer innovaties. Denk hierbij aan het verbeteren van de detectie van fietsers met de inzet van thermicams (warmtedetectie) en radar. De dynamisch verkeersmanagement maatregelen rond ’t Goylaan blijven operationeel. In samenwerking met de regio maken we ruimte voor nieuwe toepassing op dit gebied. Alle ontwikkelingen en opgedane kennis op het gebied van Verkeersmanagement zijn van groot belang om in te zetten tijdens de grootschalige werkzaamheden aan de NRU en Ring Utrecht en de wegreconstructies in de stad die de komende jaren gaan plaatsvinden.
Smart Mobility
Op basis van de in 2019 ontwikkelde Strategie Smart Mobility zetten we stevig in op slimme mobiliteitsoplossingen die bijdragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Naast duurzaamheid, ligt de nadruk daarbij op slim gebruik van de beperkte stedelijke ruimte. In de prioritaire verdichtingsgebieden met een lage parkeernorm (Beurskwartier, Merwedekanaalzone) werken we verder aan de conceptontwikkeling en realisatie van hubs voor deelmobiliteit en andere services. Ook in de bestaande stad experimenteren we met deelconcepten. Vanaf januari 2020 start in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern de ‘Mobility as a Service’ pilot en werken samen met een MaaS-dienstverlener en vele vervoerders aan de werving van 3.000 deelnemers en de uitrol van de MaaS app, waarmee bewoners hun (keten)reis kunnen plannen, boeken en betalen.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal projecten in voorbereiding | n.v.t. | n.v.t. | 4 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal projecten in uitvoering | n.v.t. | n.v.t. | 19 | 18 | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal buurtstallingen | n.v.t. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|