In 2020 gaan we verder met de implementatie van het de Regionale koers MO/BW . Dit doen we in goede samenwerking met de regiogemeenten. Als resultaat van de succesvolle lobby is het advies van het expertiseteam MO/BW, waarin Utrecht actief heeft deelgenomen, overgenomen. Dit advies houdt in de vernieuwing met een beheerst ingroeipad van tien jaar door te zetten, te beginnen in 2022, met de verplichting tot regionale samenwerking. Het ingroeipad wordt financieel vertaald in het verdeelmodel. Wat betreft de maatschappelijke opvang is het advies pas na vier jaar te bezien of en op welke wijze deze taken verder gedecentraliseerd kan worden. Zie ook de raadsbrief hierover die u 16 juli jl. ontving.
De transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis en de doordecentralisatie naar de regio vraagt in 2020 veel implementatiewerk. Met de U16-regioemeenten maken wij duidelijke financiële- en samenwerkingsafspraken, waarbij wij koersen op een realistisch ingroeipad. Er moet voldoende tijd zijn zodat kan worden voldaan aan de voorwaarden, zoals voldoende woningen en de lokale basisset aan ondersteuning. We zorgen ervoor dat cliënten die de overstap maken naar wonen in de wijk, hierop goed worden voorbereid en passende ondersteuning thuis krijgen. In 2020 komt er duidelijkheid over wat het nieuwe verdeelmodel betekent voor de individuele gemeenten.
De ontwikkelde communicatiestrategie voor de Regionale Koers MO/BW wordt verder geïmplementeerd. De communicatie richting cliënten die in 2019 of 2020 al de stap van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis maakten of gaan maken is hierbij een belangrijk onderdeel. Voor de communicatievoorziening naar deze cliënten, zien we de professionals van zorgaanbieders als belangrijkste intermediair. Aan mensen die op de wachtlijst staan krijgen zij overbruggingszorg op maat.
We gaan door met de ontwikkeling en het versterken van het netwerk in de wijk met alle partners, zoals gebiedsteams ggz, buurtteams, huisartsen, persoonsgerichte aanpak, corporaties en wijkagenten. We zorgen voor deskundigheidsbevordering van buurtteams, sociaal makelaars, woningbouwcorporaties, wijkagenten en andere belangstellenden in het herkennen van en omgaan met mensen met psychiatrische problematiek.
We werken de gemeenschappelijke opgaven voor zorg- en veiligheid uit, mede in het kader van het integraal veiligheidsplan waardoor zorg- en veiligheidsprofessionals intensiever samenwerken aan concrete veiligheidsvraagstukken. We zorgen dat neutraal vervoer voor mensen in crisis goed geregeld is. Landelijk blijven we de lobby voeren, zoveel mogelijk samen met de G4-steden en de VNG, op voldoende en passende financiering van behandel-GGZ (ZVW) die beschikbaar is in de wijk en met partners in de GGZ en het Openbaar Ministerie zijn wij in gesprek over de invoering van de Wvggz en Wzd per 1 januari 2020.
Voor mensen die (toch) dakloos raken, gaan we verder met het implementeren van de visie Toekomst van de daklozenopvang . Voor de daklozenopvang werken we in 2020 aan het realiseren van 24-uurs opvang en zorgen ervoor dat de locaties daarvoor geschikt zijn. We maken afspraken met omwonenden en we evalueren de eerste ervaringen met de 24-uursopvang. We ontwikkelen een integralere blik op de verschillende monitoringsinformatie over daklozen. Dit doen we om scherper zich te krijgen op de omvang en samenstelling van de doelgroep en passend aanbod te kunnen realiseren.
We implementeren het Plan van Aanpak huisvesting kwetsbare doelgroepen uit 2019 en zoeken naar (tijdelijke) woonruimte voor mensen die gebaat zijn bij een prikkelarme omgeving. Daarnaast zoeken we ook naar tijdelijke woonplekken in ons eigen gemeentelijke vastgoed voor bijvoorbeeld (terugkerende) gezinnen in een noodsituatie.
In 2020 worden uitvragen gedaan voor een nieuwe contractperiode voor de gebruikersruimte voor verslaafden en de hulp en ondersteuning van dakloze volwassenen en jongvolwassenen. Voor dit laatste gaan wij uit van één herkenbare organisatie die hulp biedt aan dakloze Utrechters van alle leeftijden.
In verband met de openstelling van de Wlz voor GGZ problematiek zoeken wij de samenwerking met het zorgkantoor om te voorkomen dat er voorzieningen / plaatsen verdwijnen als gevolg van de wetswijziging en ervoor te zorgen dat cliënten die het aangaat tijdig en goed geïnformeerd zijn over de openstelling van de Wet langdurige zorg (Wlz) en wat dit voor hen betekent.
De transformatie, de verbetering in de samenhang tussen de verschillende wetten en de invoering van nieuwe wetten vraagt, naast een zorgvuldige implementatie, ook om voldoende middelen en ruimte voor de lokale invulling. Om dit voor elkaar te krijgen nemen wij deel aan veel landelijke en regionale overleggen en platforms en passen onze lobby hierop aan.