Hoewel nog gestart moet worden met de bouw van de laatste projecten, nadert de eerste fase van het Stationsgebied de afronding. Het Masterplan van 2003 vormt weliswaar de basis voor het te realiseren programma, maar uiteraard is meebewogen met de veranderende omstandigheden. Wat we nu zien ontstaan is een gevarieerde mix van wonen, werken en diverse voorzieningen. Dit zorgt voor een aantrekkelijk ‘eindbeeld’ waarbij Gezond Stedelijk Leven een steeds belangrijker bouwsteen vormt. Dat betekent onder meer dat we stimuleren dat in de eindsituatie een gezonde leefomgeving wordt gerealiseerd met bijvoorbeeld voldoende groen op o.a. gevels en daken (Wonderwoods is een goed voorbeeld), veel aandacht voor duurzaamheid, een aantrekkelijke openbare ruimte, en veel ruimte voor voetgangers en fietsers. We kunnen nog steeds rekenen op grote belangstelling van marktpartijen om zich in het Stationsgebied te vestigen.
In de eindsituatie is ‘Herstellen, Verbinden en Betekenis geven’ zichtbaar in (sociaal) veilige routes voor met name langzaam- maar ook snelverkeer (de stadscorridor, de interwijkverbinding, de Moreelsebrug, het nieuwe Lombokplein, een 30 km-stadsstraat en HOV banen), een kwalitatief hoogwaardig ingericht openbaar gebied met aantrekkelijke pleinen (Jaarbeursplein, Stationsplein en Vredenburgplein) en stadsparken, gebouwde stallingsvoorzieningen voor fietsen, vermindering van autoasfalt ten gunste van groen en water (herstel Catharijnesingel en Leidsche Rijn), nieuwe woningen in het gebied en afspraken over gezamenlijk beheer.