Inleiding
Om de doelstellingen te kunnen realiseren moeten wij de basis op orde houden. De basis bestaat onder andere uit het creëren en in stand houden van veilige wijken, het aanpakken van high impact crimes, handhaving van de Openbare orde en voorkomen/beperken van maatschappelijke onrust. Daarnaast ligt onze focus op het voorkomen van polarisatie en radicalisering en het toepassen van crisisbeheersing. Onze activiteiten ondernemen we waar mogelijk gezamenlijk en integraal. Onderstaand een korte toelichting op bovengenoemde activiteiten.
Basis op orde
Veilige wijken
Veilige buurten in veilige wijken staan centraal. De gebiedsmanagers veiligheid in iedere wijk spannen zich in om op wijkniveau de basis op orde te houden. Als uit de monitoring van de veiligheid blijkt dat het nodig is, plegen we passende interventies. Het is maatwerk, bijsturing is steeds op elke schaal nodig en mogelijk. Voorbeelden van ons werk in de wijk zijn het acteren op openbare orde incidenten in de wijk en het regisseren van de operationele inzet op de thema’s schoon, heel en veilig in afstemming met politie, THOR en Stadsbedrijven.
Geregistreerde criminaliteit
De aanpakken van de high impact crimes (HIC) en van veelvoorkomende criminaliteit hebben hun vruchten afgeworpen. Aandacht blijft nodig. We borgen de ontwikkelde integrale aanpak, gericht op dader, slachtoffer en domein. De ingezette succesvolle preventieve maatregelen zetten we voort. Er blijft aandacht voor woninginbraak, winkeldiefstal, autokraak, fietsdiefstal, overvalcriminaliteit, straatroof, geweld tegen personen en goederen.
Openbare Orde en maatschappelijke onrust
We bereiden met partners gebeurtenissen voor waaraan risico’s verbonden zijn, zoals demonstraties, evenementen, voetbalwedstrijden, bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders en de terugkeer van gewelds- of zedendelinquenten in de stad. Jaarlijks maken we met FC Utrecht, politie en Openbaar Ministerie afspraken over voetbal en veiligheid. Cameratoezicht, de wet woonoverlast en de overlastwet zijn middelen die we bij openbare ordeproblemen inzetten. We beperken de kans op openbare ordeverstoringen en incidenten door het uitvoeren van het vergunningen- en evenementenbeleid en het jaarlijkse handhavingsprogramma. Om uitgaansgeweld tegen te gaan werken we samen met politie, Koninklijke Horeca Nederland- afdeling Utrecht, horecaondernemers en -beveiligers in het programma Veilig Uitgaan. Samenwerkingsafspraken zijn vastgelegd in het convenant Veilig Uitgaan 2016 – 2022.
Voorkomen van polarisatie en radicalisering
In lijn met het actieplan ‘Utrecht zijn we samen’ blijven wij de komende jaren werken aan het tegengaan van polarisatie en radicalisering. Onze aanpak rust op drie pijlers: 1) Preventie, 2) Signalering en 3) Persoonsgerichte aanpak.
Daarnaast blijven we ons inzetten om (actuele) thema’s op te pakken die maatschappelijk gevoelig liggen en tot polarisatie kunnen leiden. Uitgangspunt daarbij is dat wij blijven werken aan een stad waarin iedere Utrechter zich betrokken en geaccepteerd voelt en waarin respectvol met elkaar wordt omgegaan.
Crisisbeheersing
Crisisbeheersing gaat om de mate waarin mensen beschermd zijn en zich beschermd voelen tegen persoonlijk leed door ongevallen en tegen natuurgeweld. We bereiden ons met de Veiligheidsregio Utrecht, politie en andere partners (waaronder de waterschappen, Rijkswaterstaat, ProRail, NCTV en Defensie) voor op mogelijke crises, zodat we snel hulp kunnen bieden en schadelijke gevolgen voor personen, dieren, goederen en/of de economie zoveel mogelijk beperken.
Bijzondere wetten
We houden toezicht op de bijzondere wetten bij onder andere horecabedrijven, coffeeshops, seksinrichtingen en casino’s. Voorbeelden hiervan zijn het uitvoeren van leeftijdscontroles (NIX18), vergunningcontroles en controles op illegale prostitutie. Hierbij werken wij samen met onze partners zoals de politie, NVWA en Belastingdienst en waar nodig samen met hulpverlening. Ook volgen wij klachtmeldingen op om overlast terug te dringen.
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Utrecht
We nemen deel, samen met 25 gemeenten binnen de provincie, aan de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). De VRU is verantwoordelijk voor de brandweerzorg, de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing en het coördineren van de geneeskundige hulpverlening. De wettelijke grondslag is de Wet Veiligheidsregio’s. Elke vier jaar stelt het Algemeen Bestuur van de VRU een beleidsplan vast met beleidsvoornemens op basis een risicoprofiel van de regio. Onderdeel van dit beleidsplan is het dekkingsplan voor de brandweer.
Ondermijning steviger aanpakken
Ondermijning is het verzwakken of misbruiken van (de structuren van) onze maatschappij met grote ontwrichtende gevolgen. Criminelen willen zoveel mogelijk geld en macht vergaren. Voor hun activiteiten zijn ze afhankelijk van allerlei legale (logistieke) voorzieningen. Het is juist deze verwevenheid tussen boven- en onderwereld waar een grote ondermijnende werking vanuit gaat. De combinatie van omvangrijke criminele vermogens en het er op na houden van andere normen en waarden, waarbij intimidatie en geweld niet worden geschuwd, stelt criminele netwerken in staat ongewenste invloed en (sociale) druk uit te oefenen op onze samenleving.
We zetten in op een strategie waarin preventieve maatregelen en tijdige signalering en onderkenning van ondermijningsproblematiek centraal staan. Met een positief handelingsperspectief weten we te voorkomen dat mensen verleid worden tot crimineel gedrag. Positieve en welwillende krachten in de samenleving worden gemobiliseerd. Denk hierbij aan ondernemers, ouders, scholen en organisaties zoals het jongerenwerk een actieve rol laten pakken bij het vergroten van de leefbaarheid in de wijk, of maatregelen om de aanwas van jongeren in de criminaliteit terug te dringen. Daarnaast zetten wij in op repressieve aanpak van criminelen, het terugdringen en verstoren van georganiseerde criminaliteit en beperking van de effecten daarvan op de samenleving. We stellen duidelijke grenzen door de criminelen en hun netwerken krachtig aan te pakken. Door bijvoorbeeld slimme signalering en integrale acties maken wij, samen met Politie, Openbaar Ministerie en Belastingdienst optimaal gebruik van onze handhavende bevoegdheden om criminele activiteiten tegen te gaan.
Zorg en Veiligheid dichter bij elkaar
Utrecht is een fijne stad om te wonen en te verblijven, maar toch spelen er problemen in de stad die niet eenvoudig en enkelvoudig op te lossen zijn. Veel gaat bij de aanpak en samenwerking van deze vaak complexe zaken al goed. Utrecht kent een groot en goed basisaanbod ‘zorg’ voor een brede doelgroep (zoals WMO, jeugd, werk en inkomen, huisvesting, opvang) en daarnaast een actief sociaal netwerk in de wijken. Als dit niet voldoende is om overlast, criminaliteit en veiligheid beheersbaar te maken en te houden, werken zorg- en veiligheidspartners samen om per casus een juiste balans tussen straf en zorg te zoeken. Toch zien we bij een aantal andere (veiligheids-) thema’s het aantal meldingen, de ervaren overlast en de incidenten toenemen. We hebben de volgende ambities gesteld:
- Zorg- en veiligheidsprofessionals werken intensiever samen aan concrete veiligheidsvraagstukken;
- Meer ‘er op af’;
- Investeren in kwetsbare groepen;
- Signalen herkennen en oppakken;
- Ruimte maken voor maatwerk: doen wat nodig is.
We zorgen voor een adequate uitvoering van de nieuwe taken van de gemeente per 2020 in het kader van de verplichte Wet verplichte ggz (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd).
We werken onder andere samen met Politie en zorgpartners aan deze opgave.
Veiliger digitale stad
Binnen de opgave Veilige digitale stad werken dragen wij bij aan succesvolle digitalisering van onze stad. Naast het verzilveren van alle mogelijkheden die digitalisering ons biedt, werken we aan de digitale weerbaarheid. Hierbij houden we ook rekening met bewoners, ondernemers of bezoekers, die moeilijk(er) mee kunnen komen in de digitale wereld.
We zetten in op het in beeld krijgen van cyberveiligheid en de digitale veiligheid van onze eigen bedrijfsprocessen en de ketens waarbinnen we samenwerken met partners. Wij vergroten van het risicobewustzijn en werken aan preventie van cybercrime. Daarmee vergroten wij de weerbaarheid van de organisatie en de stad. Daarnaast treffen we voorbereidingen op het bestrijden van een cybercrisis met gevolgen voor de (fysieke) veiligheid van de stad. Omdat het niet de vraag is òf er zich op dit vlak een crisis gaat voordoen, maar het de vraag is ’wanneer’ deze zich een keer aandient, dienen wij ons daarop voor te bereiden door op voorhand beelden te vormen van mogelijke gevolgen en te treffen maatregelen. Goede voorbereiding draagt bij aan veerkracht en daarmee aan de weerbaarheid van de stad. Dit doen we samen met de vier grote gemeenten en regionale veiligheidspartners.
Veiliger verkeer
We sluiten aan op het bestaande Actieprogramma verkeersveiligheid . De vier pijlers in dit programma zijn: (1) Belangrijkste knelpunten door ruimtelijke fysieke ingrepen oplossen, (2) verkeersveilig gedrag bevorderen, (3) faciliteren van gewenst gedrag en (4) verkeerseducatie. We willen het bestaande programma verkeersveiligheid de komende jaren versterken door het veiligheidsnetwerk effectiever in te zetten voor de doelstellingen binnen dit programma. We zetten in op:
- Meer zicht op gedrag;
- Verbeteren communicatie;
- Handhaven.
We werken onder andere samen met Politie en Openbaar Ministerie.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details |
---|