- Bij alle vergunningaanvragen toetsen wij of een initiatief past binnen het bestemmingsplan of de beheersverordening, technisch in orde is conform de voorschriften in het Bouwbesluit, waaronder die voor duurzaam bouwen, en voldoet aan onze welstandscriteria. Als plannen niet passen binnen de planologische kaders beoordelen wij de afwijking ook op milieu-, verkeerskundige, economische en archeologische aspecten en wegen wij daarbij de belangen van omwonenden. Bij aanvragen uit bestuurlijke aandachtsgebieden en bij het vermoeden van vastgoedfraude (huisjesmelkers) zetten wij in op onze mogelijkheden uit de wet Bibob.
- Wij houden toezicht op de naleving van vergunningen bij de oprichting, wijziging en sloop van gebouwen of asbestverwijdering. De belangen van derden (zoals omwonenden) worden zorgvuldig meegewogen zowel in het voortraject als tijdens de uitvoering (zoals onder meer in het bouwveiligheidsplan).
- In het vergunningverleningsproces vormen zekerheid, begrip, gemak en samenwerking met de aanvrager de basis voor onze activiteiten. Wij bieden particuliere en professionele aanvragers, voorafgaand aan de vergunningaanvraag, de mogelijkheid tot overleg. Ook zetten wij regisseurs in op grote en/of bijzondere initiatieven. Met deze eenvoudige, klantgerichte en toegankelijke dienstverlening en heldere communicatie krijgen we een betere afstemming, minder complicaties en een vlotte doorloop in het vergunningverleningsproces.
- Wij bereiden ons voor op de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Met de ontwikkeling en uitvoering van risicogericht toezicht op de omgevingsvergunning sorteren wij voor op deze nieuwe wetten.
- Wij controleren de uitvoering van bouwwerken volgens het Landelijk toezichtprotocol. Voor kleine bouwwerken voeren wij alleen de eindcontrole uit, tenzij deze bouwwerken een grote impact hebben op de omgeving. De constructieve berekeningen controleren wij volgens het Landelijk toetsingsprotocol.
- Wij zetten ons in om bouwhinder te voorkomen en bouwoverlast te beperken. Door gebruik te maken van bewoners/omgevingsbegeleiding, de toolbox Bouwhinder en het Utrechts Bouwveiligheidsplan (BLVC-plan) stimuleren wij betere communicatie met belanghebbende partijen. Hierdoor signaleren wij eerder (mogelijke) knelpunten en worden deze sneller opgelost.
Wat gaan we daarvoor doen?
We toetsen en houden toezicht op alle vergunningaanvragen, integraal en adequaat volgens vastgestelde protocollen
We houden toezicht op de naleving van de milieuregels, de kwaliteit en het gebruik van de bestaande gebouwen en terreinen en treden op tegen woonfraude
- Wij houden toezicht op de naleving van (milieu) wet- en regelgeving bij bedrijven. We leggen hierbij de nadruk op het toezicht op risicovolle activiteiten. Toezicht houden op energiebesparing en duurzame energieopwekking vormen een integraal onderdeel van het werk.
- Voor risicovollere bedrijven voert de RUD-Utrecht het toezicht op milieuwetgeving uit. De RUD-Utrecht houdt ook toezicht op bodemsaneringen en grondtoepassingen. Hierbij hebben illegale handelingen en saneringen de bijzondere aandacht.
- Voor de bestaande bouw richt ons toezicht zich naast het gebruik en de veiligheid steeds meer op de gezondheid (binnenmilieu), duurzaamheid en uitstraling (welstand) van gebouwen. Hiermee verbeteren wij continu de kwaliteit van de stad. De verbinding met de energietransitie wordt daarbij steeds belangrijker en leidender. Wij treden adviserend en ondersteunend op naar bewoners, bedrijven en instellingen.
- Duurzaamheid in de brede betekenis krijgt steeds meer aandacht in onze reguliere werkzaamheden. Naast de energietransitie gaat het daarbij bijvoorbeeld om circulair bouwen en afval (scheiding) en energiebesparende maatregelen in de gebouwde omgeving.
- Voor zowel de milieuhandhaving als het bouwtoezicht verleggen we de nadruk steeds meer naar het verleiden, stimuleren en informeren. Daarbij spelen wij in op signalen en behoeften vanuit onze omgeving, bijvoorbeeld via bewonersmeldingen of vragen van de wijkbureaus. We maken gebruik van vernieuwende methodieken zoals participatie en het werken met gedragskennis.
- Wij maken gebruik van datagedreven sturing (onder meer bij het opsporen van overtredingen). Hierdoor zijn wij eerder en vaker op plekken waar de regels overtreden worden.
- Samen met de woningcorporaties onderzoeken we meldingen van onrechtmatige bewoning (illegale bewoning van de sociale woningvoorraad).
- De gemeente is opdrachtgever van Huurteam Utrecht. Het Huurteam speelt een belangrijke rol in de aanpak van huisjesmelkers door het bestrijden van te hoge huren, achterstallig onderhoud, onjuiste servicekosten en all-in contracten.
- Wij controleren klacht-meldingen en we handhaven bij illegale situaties zoals illegaal kamerverhuur en strijdig gebruik. We pakken alle meldingen op, maar we zullen wel de aansluiting te zoeken met de gebiedsgerichte projecten of een actieve, thematische aanpak.
Bijzondere projecten
- Het project 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' zetten we voort. Zo pakken we onder meer vastgoedmisbruik aan. We volgen notoire overtreders intensief op naleving van wet- en regelgeving. We richten ons op de huisjesmelkers waarbij sprake is van achterstallig onderhoud, brandonveiligheid en intimidatie. Daarnaast houden we actief toezicht en onderzoeken we netwerken rond vastgoed waar sprake is van criminele activiteit. Dit levert meer veilige en betaalbare woonruimte op voor onze bewoners, gaat verloedering van de woonomgeving en verdere criminalisering tegen, zoals mensenhandel en illegale hennepteelt.
- De brand in de Grenfell tower in Londen leidde tot een landelijke richtlijn om onderzoek te doen naar brandgevaarlijke gevels. Wij geven hier uitvoering aan en beoordelen de gevelbeplating van een geselecteerd bestand van 1400 Utrechtse gebouwen op brandgevaarlijkheid. Vermoedelijk zijn in slechts een zeer klein deel van de gebouwen daadwerkelijk aanpassingen door de eigenaar nodig. Dit wordt in de loop van 2020 duidelijk.
- De gebiedsgerichte aanpak van de Kanaalstraat, Amsterdamsestraatweg en voor de wijk Overvecht zetten we voort. Onze ambitie is de leefbaarheid te verbeteren. De integrale aanpak omvat onder andere de bouwkundige omgeving, huisvesting, het straatbeeld en de mogelijkheid tot verduurzaming.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gegronde bezwaren op totaal aantal beschikte aanvragen omgevingsvergunningen | 2011 | 1,26% | <1,0% | <1,0% | <1,0% | <1,0% | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De gecontroleerde (milieu-) activiteiten voldoen (na hercontrole) aan de regelgeving op het terrein van milieu en brandveilig gebruik | 2016 | 96,2% | >80% | 90% | 90% | 90% | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Door de gemeente gecontroleerde bouwkundige en constructieve onderdelen voldoen bij oplevering aan de wetgeving | 2016 | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegronde bezwaren op totaal aantal beschikte aanvragen handhavingsbesluiten maximaal 10% | 2013 | 2% | <10% | 10% | <10% | <10% | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|