Het betalingsverkeer van Utrecht vindt volledig plaats vanuit Interne Bedrijven. Dit betreft het beheer van het gemeentelijke rekeningstelsel, het coördineren van bevoegdheden en het verrichten van feitelijke betalingen.
ABN Amro Bank NV is reeds jarenlang de huisbankier van de gemeente Utrecht, maar zal dit stokje per begin 2020 overgeven aan de BNG Bank NV, dit als gevolg van de uitkomst van de aanbesteding betalingsverkeer in 2019.
Naast ABN Amro en BNG heeft de gemeente een beperkte betalingsverkeer-relatie met Rabobank.
Saldobeheer
Vanuit het centrale beheer verzorgt Interne Bedrijven de gemeentelijke saldoregulatie. Saldoregulatie houdt in dat tekorten of overschotten in rekening courant op dagelijkse basis worden aangevuld respectievelijk uitgezet en wel zodanig dat het gemeentelijke banksaldo zoveel mogelijk naar nul wordt gestuurd, dit rekening houdend met de wettelijke bepalingen inzake kasgeldlimiet en de Regeling Schatkistbankieren. Zoals hiervoor opgemerkt beschikt de gemeente Utrecht tot eind 2019 over een kredietfaciliteit van 80 miljoen euro bij ABN Amro en met ingang van 2020 over een kredietfaciliteit van in totaal 150 miljoen euro bij BNG Bank (30 miljoen euro kredietlimiet plus 120 miljoen euro intradaglimiet). Genoemde bedragen mag de gemeente ‘rood’ staan. Desondanks worden de transacties die nodig zijn om het saldo aan te vullen veelal op de geldmarkt gedaan omdat de rentecondities daar doorgaans gunstiger zijn dan op de reguliere rekening courant. Zoals reeds aangegeven onder het kopje Renteontwikkelingen geldt momenteel een negatieve rente voor geldmarkttransacties. De gemeente krijgt dus geld toe als zij leent. Er wordt niet verwacht dat deze situatie op korte termijn sterk zal veranderen.
Schatkistbankieren
Op grond van de Regeling Schatkistbankieren dienen decentrale overheden eventuele overtollige geldmiddelen in ’s Rijks Schatkist aan te houden, dit met uitzondering van een zeker drempelbedrag. Uit onderstaande tabel blijkt dat het drempelbedrag voor 2020 ruim 5,7 miljoen euro bedraagt.
Tabel 10 Schatkistbankieren
Bedragen zijn in miljoenen euro’s
Bepaling drempelbedrag | |||
Begrotingstotaal aan lasten | 1.489,5 | ||
Waarvan: | Relevant percentage | Opbouw drempelbedrag | |
1e schijf | 500,0 | 0,75% | 3,75 |
2e schijf | 989,5 | 0,20% | 1,98 |
Drempelbedrag Schatkistbankieren voor 2020 | 5,73 |
Uit het voorgaande is echter duidelijk geworden dat de gemeente voornamelijk aan de opnemende kant zit. Een situatie van (tijdelijk) overtollige middelen wordt dus niet verwacht. Dit betekent dat het berekende drempelbedrag in de praktijk weinig relevantie zal hebben.
Aanbesteding betalingsverkeer
De lopende overeenkomst met ABN Amro voor het verzorgen van het gemeentelijke betalingsverkeer loopt per eind 2019 af. In de aanloop naar dat moment is het betalingsverkeer in het voorjaar van 2019 opnieuw aanbesteed. Die aanbesteding is door BNG Bank gewonnen, nadat zij op alle onderdelen (additionele dienstverlening, duurzaamheid en prijs) als beste van de inschrijvende banken is beoordeeld. Dat betekent dat BNG Bank met ingang van 1 januari 2020 onze huisbankier wordt. Deze bank is niet nieuw voor ons: de bank speelt een grote rol in de opgenomen leningenportefeuille. Daarnaast beschikte de gemeente al over een aantal BNG-bankrekeningen omdat een aantal Rijks-geldstromen (onder andere Algemene Uitkering) verplicht via BNG lopen vanwege haar wettelijke status als overheidsbank. Deze rekeningen waren ook al ingericht als achtervang ingeval er een storing zou zijn bij ABN Amro. Nu BNG het hoofdstelsel wordt zullen enkele ABN Amro-rekeningen als achtervang worden aangehouden.
Het tweede halfjaar van 2019 zal in het teken staan van (de voorbereidingen op) de migratie van het betalingsverkeer van ABN Amro naar BNG.