In het Utrechts sturingsmodel werken we vanuit een visie, leidende principes, gedeelde waarden, bijbehorende kaders en een kwantitatieve en kwalitatieve informatievoorziening. Passend bij deze manier van sturen, en in lijn met de aanbevelingen uit eerdere raadsaudits om meer duiding te geven over de stand en ontwikkeling van het Jeugdbeleid, werken we met een drietal basis- of stelselindicatoren:
- Het bereik: in- en doorstroom van het aantal cliënten
- De beschikbaarheid: wachttijden en aantal wachtenden
- De kwaliteit: cliëntervaring
Deze indicatoren geven ons inzicht in de ontwikkeling van het zorglandschap, en gebruiken we om deze ontwikkelingen te monitoren, te duiden en (bij) te sturen. Naast het gebruik van deze stelselindicatoren benutten we uiteraard ook de andere onderdelen van het Utrechtse sturingsmodel om meer inzicht te geven in de transformatie. Hieronder geven we inzicht in hoe wij in 2020 sturen op deze indicatoren.
Bereik
Over de laatste jaren zien we een voorzichtige stabilisering in het bereik van zowel het buurtteam Jeugd & Gezin als de aanvullende jeugdhulp, zoals hieronder weergegeven:
Deze data toetsen we in gesprek met aanbieders, ook om samen in te gaan op wat voor duiding we eraan kunnen geven en hoe we hier eventueel op kunnen sturen. Ook met verwijzers zijn we hierover in gesprek.
Het is lastig te zeggen hoe het bereik zich komend jaar zal ontwikkelen. De stabilisering die we de afgelopen jaren lijken te zien, zou zich voort kunnen zetten. Er zijn meerdere factoren die hierop van invloed zijn. Eén daarvan is de verandering in het Utrechtse zorglandschap, door het buurtgericht organiseren van de aanvullende jeugdhulp.
Beschikbaarheid
Van de buurtteams ontvangen we jaarlijks informatie over de tijd die tussen de aanmelding en een kennismakingsgesprek zit, en over de tijd tussen het kennismakingsgesprek en de start van de ondersteuning. Over de laatste jaren zien we een sterke daling in de tijd tussen de aanmelding en het kennismakingsgesprek. Reden hiervoor is dat het buurtteam er vanaf 2017 naar streeft om binnen 5 werkdagen het kennismakingsgesprek te laten plaatsvinden. In 2020 gaan we verder met het sturen op deze positieve ontwikkeling.
Voor de aanvullende zorg Jeugd gebruiken we het i-berichtenverkeer door de tijd te meten een toewijzing en een startbericht. Dit levert onderstaande ‘puntenwolk’ op. De kanttekening hierbij is dat in de praktijk het berichtenverkeer nog niet precies genoeg wordt gebruikt om een realistisch beeld te bieden. Daarom benutten we naast deze informatie ook het overzicht van wachttijden dat aanbieders zelf aanleveren en de signalen die verwijzers geven.
De gemiddelde wachttijd in weken ligt tussen 2016 en 2019 rond de 2 weken. Op de afbeelding is met blauwe stippen ook de spreiding te zien, variërend tussen de nul en 112 weken. De meeste gevallen liggen echter tussen de nul en twaalf weken.
Zo volgen we de ontwikkelingen op het gebied van wachttijden. In 2020 zetten we, met de twee nieuwe aanbieders in op het vereenvoudigen van het zorglandschap, om zo ook bij te dragen aan een verbetering van de beschikbaarheid.
Kwaliteit
We volgen via verschillende kanalen hoe de cliëntervaring bij de verschillende vormen van jeugdhulp is: de rapportages van het buurtteam, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens Q-gesprekken, signalen uit de stad (bijvoorbeeld van verwijzers of partners uit de sociale basis) en via de app Ervaringwijzer.
In aanvulling op de gegevens over cliëntervaring die het buurtteam de afgelopen jaren heeft gebruikt, zijn de buurtteams Jeugd en Gezin in gesprek met o.a. de buurtteams Sociaal om te leren over het gebruik van Ervaringwijzer, om deze zo beter te gaan benutten en meer inzicht te krijgen in cliëntervaring.
In pilot Extr@Utrecht wordt uitgebreid gewerkt met Ervaringwijzer en zijn hiermee goede ervaringen opgedaan. De nieuwe aanbieders voor de aanvullende jeugdhulp bouwen voort op deze ervaringen om onder andere met Ervaringwijzer de cliëntervaring te monitoren. Daarbij is 2020 een overgangsjaar in het Utrechtse zorglandschap, waarbij we extra scherp zullen zijn op signalen van al onze partners in de stad om inzicht te krijgen in hoe de transitiefase verloopt.
Daarnaast stellen we in 2020 het krijgen van meer inzicht in klachten(procedures) centraal. Allereerst zetten we in op het verkrijgen van meer inzicht in klachtenprocedures, middels een analyse van hoe onderstaande routes voor klachten in de praktijk vorm krijgen. Op basis hiervan kunnen we samen met partners reflecteren op mogelijkheden om meer inzicht in klachten te krijgen en de mogelijkheden om klachtenprocedures te vereenvoudigen. Middels deze inzet hopen we enerzijds de klachtenprocedure meer benaderbaar te maken voor cliënten, en anderzijds ook via deze weg meer inzicht te krijgen in cliëntervaring.
Op deze afbeelding is te zien dat klachten over het algemeen via drie routes bij de Gemeente Utrecht terecht komen. Een jongere of ouder kan een klacht indienen bij de Klachtencommissie Jeugd Midden Nederland, bij het AKJ of direct bij de zorgaanbieder. Middels jaarrapportages van de Klachtencommissie en het AKJ, en middels de kwartaalgesprekken die wij met zorgaanbieders voeren, krijgen wij inzicht in deze klachten.