Wat mag het kosten?

x € 1.000

Omschrijving

Rekening 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Baten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

3.491

1.371

0

0

0

0

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

30.957

24.743

3.941

2.745

104

104

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

113

490

0

0

0

0

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

34.562

26.604

3.941

2.745

104

104

Lasten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

8.683

15.663

4.374

3.827

1.299

3.500

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

39.388

30.719

15.521

5.573

3.587

4.565

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

836

2.762

1.465

2.802

3.709

5.352

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

0

0

3.843

415

415

1.000

Totaal lasten

48.907

49.144

25.203

12.618

9.011

14.417

Saldo baten en lasten

-14.345

-22.540

-21.262

-9.873

-8.907

-14.313

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

11.698

22.905

32.083

15.762

13.291

15.137

Onttrekking reserves

5.510

24.281

17.444

8.143

12.145

200

Geraamd resultaat

-20.533

-21.164

-35.901

-17.491

-10.053

-29.250

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

Voor bovenstaande doelstellingen geldt dat de lasten en baten zijn opgenomen conform de uitvoeringsplanning in het MPB 2019. Het betreft de geautoriseerde lasten van de projecten. Dit verklaart waarom de lasten en baten jaarlijks verschillen. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. De meest opvallende afwijkingen uit bovenstaande tabel lichten we hieronder toe.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken
De begrote lasten zijn in 2020 11 miljoen euro lager dan in 2019. Voor een groot deel komt dit door de techniek van activeren, waardoor een deel van de uitgaven niet zichtbaar zijn bij de lasten in de begroting Het gaat om een bedrag van circa 8 miljoen euro. De uitgaven voor deze projecten zijn verwerkt door middel van een storting in de vaste activa reserve en worden toegelicht bij de mutatie op de reserve. Het project Ooster- en Westerkade is financieel opgenomen onder prestatiedoelstelling 1.1.2 (uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen). Bij de volgende technische wijziging zullen we dit corrigeren.

Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
De begrote lasten en baten op deze prestatiedoelstelling zijn in 2020 lager doordat de HOV-baan Transwijk inclusief de kruising Overste den Oudenlaan – Dr. M.A. Tellegenlaan in 2019 is afgerond en opgeleverd

Uitvoeren van projecten en maatregelen waarmee doorgaand autoverkeer naar de rand van de stad wordt verplaatst.
Het project Votulast is financieel opgenomen onder prestatiedoelstelling 1.1.2. (uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen). Bij de volgende technische wijziging zullen we dit corrigeren.

Uitvoeren van maatregelen voor de aanpak luchtkwaliteit (relatie programma Duurzaamheid)
De lasten en baten van aanpak Luchtkwaliteit zijn in de programmabegroting 2020 voor het eerst zichtbaar op een aparte prestatiedoelstelling. Voorheen waren ze opgenomen onder het product duurzaam vervoer.

Uitvoeren van maatregelen in het kader van goederenvervoer
Het beschikbare budget voor maatregelen goederenvervoer is nu nog opgenomen onder Prestatiedoelstelling 1.2.3 Uitvoering projecten mobiliteits- en verkeersmanagement van het programma Bereikbaarheid. Bij de 3e begrotingswijziging in 2019 wordt dit technisch verwerkt op de juiste prestatiedoelstelling, zodat het budget zichtbaar is op de juiste plek in de programmabegroting.

Mutatie reserves
De nieuwe regels voor de financiële verslaglegging van gemeenten schrijven voor dat we vanaf 1 januari 2017 investeringen met Maatschappelijk Nut moeten activeren. De gemeente Utrecht heeft hiervoor een benedengrens van 5 miljoen euro gemeentelijke inzet ingesteld in de Nota 'Waarderen, activeren en afschrijven van vaste activa'.
Dit betekent concreet dat met ingang vanaf 2017 de volgende projecten zijn geactiveerd:

  • Doorfietsroute langs spoor CS-Amsterdam
  • Herinrichting Nachtegaalstraat- Reigerstraat
  • Herinrichting Wittevrouwenstraat- Voorstraat
  • Binnenstedelijke verbindingsweg Socrateslaan Beneluxlaan

Tegelijkertijd met het activeren van de kosten wordt een reserve MVA Maatschappelijk nut gevormd die dient ter dekking voor toekomstige uitgaven van een project. Voor 2020 betreft dit een storting van 8,703 miljoen euro.

In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van meerjarige projecten zoals opgenomen in het MPB 2019.
In het MPB 2019 is een tijdelijke aanvulling vanuit de algemene dekkingsreserve opgenomen, om te voorkomen dat de reserve bereikbaarheid onder nul komt in 2019 en 2020. Deze aanvulling is verwerkt door middel van een storting in de reserve Bereikbaarheid van 1,5 miljoen euro in 2019 en 10,5 miljoen euro in 2020 en een onttrekking uit de reserve Bereikbaarheid van 2 miljoen euro in 2021, 9,5 miljoen euro in 2020 en 0,5 miljoen euro in 2023. De overige stortingen in de reserve Bereikbaarheid van 11,426 miljoen euro in 2020 en de onttrekkingen betreffen de uitwerking van het MPB 2019.

 

Verbonden Partijen

Niet van toepassing.

ga terug