Bij het bepalen van het achterstallig onderhoud maken we gebruik van beheersystemen en de daarbij behorende beheersystematiek. Met het prioriteringssysteem, zoals beschreven in de Nota Onderhoud kapitaalgoederen openbare ruimte 2016-2019, zijn er voor 2020 groot onderhoud projecten in de openbare ruimte geselecteerd. Voor openbare ruimte projecten wordt onderzocht hoe budgetten vanuit verschillende programma’s (Openbare Ruimte en Groen, Stedelijke ontwikkeling (MPSO), meerjarenprogramma Bereikbaarheid en Meerjaren Groenprogramma) gecombineerd kunnen worden om een meer integrale aanpak van de openbare ruimte te realiseren. De groot onderhoud projecten van 2020 zijn afgestemd met de wijken en andere programma’s om synergie en kostenbesparing in de uitvoering te bereiken. Bovendien heeft dit 'werk met werk' maken als voordeel dat we meer doelen tegelijkertijd bereiken.
Daarbij kijken we ook of we de openbare ruimte kunnen vergroenen vanuit het principe ‘groen tenzij’. Als vergroenen niet mogelijk is passen we waterdoorlatende verhardingen toe om in te spelen op klimaatveranderingen. Tijdens de voorbereidingen van (groot) onderhoud gaan we na of we tegelijkertijd maatregelen kunnen nemen om de openbare ruimte toegankelijker te maken en of we kunnen bijdragen aan een gezonde leefomgeving zoals stil asfalt. Onze materialen kopen we waar mogelijk duurzaam in.
Het achterstallig onderhoud raamden we eind 2018 op 89 miljoen euro. Dat is binnen de doelstelling van 90 miljoen euro. Dit baseerden we op de in onze beheersystemen aanwezige objecten, de uitkomsten van uitgevoerde inspecties en inschattingen van achterstallig onderhoud van objecten die we toen in beeld hadden.
Bomen
Op basis van het bomenbeleid en het groenstructuurplan verbeteren we het groen en onderhouden we onze bomen. Alleen als het echt nodig is saneren en vervangen we ze. Het verbeteren van de groeiplaats van bomen combineren we waar mogelijk met andere werkzaamheden, zoals de aanpak van overlast door boomwortelopdruk, het vervangen van riolering of bij het herstraten van wegen, waarbij we ook stenige oppervlaktes vergroenen. Bij aanplant van nieuwe bomen houden we rekening met bomendiversiteit. Bewoners kunnen bij aanplant vaak kiezen tussen een aantal boomsoorten.
We blijven de ontwikkeling van de essentaksterfte in Utrecht nauw monitoren en nemen maatregelen die nodig zijn, zoals het snoeien van essen en waar nodig het rooien van de ernstig aangetaste essen. Bij het vervangen van de bomen houden we rekening met de ecologie en het vergroten van de diversiteit in het bomenbestand, zoals is vastgelegd in de Leidraad herplant essentaksterfte. In het voorjaar 2020 sturen we de voortgangsrapportage van essentaksterfte aan de raad.
We zien dat de eikenprocessierups een steeds groter probleem wordt. In 2019 zijn verschillende methodes toegepast om het probleem aan te pakken. De methodes die goed gewerkt hebben zetten we in 2020 weer in om de overlast zoveel mogelijk te beperken. We blijven ook naar nieuwe methoden zoeken en passen die waar mogelijk toe.
Wal- en kluismuren en andere civiele constructies
De vervolgaanpak bij het project herstel wal- en kluismuren bepalen we op basis van een extern onderzoek naar de projectaanpak van de afgelopen jaren en de benodigde projectaanpak voor de toekomst. Dit onderzoek kijkt ook vooruit naar de benodigde financiële middelen, de bouwtechnieken, het bomenbeleid en de aanbestedingsvormen. De vervolgaanpak van het project baseren we op de uitkomsten van het externe onderzoek. Als blijkt dat er meer middelen nodig zijn om het project af te kunnen ronden, komen we daar bij de Voorjaarsnota 2020 bij u op terug.
We vervangen 4 bruggen in Lunetten. Deze zijn ernstig aangetast door houtrot. Bij groot onderhoud aan de Prins Clausbrug vervangen we onder meer de verflaag, de toplaag van het asfalt en de voegovergangen. Ook herstellen we scheuren in het beton en de trappen.
Bij de Van Asch van Wijckbrug starten we met het herstel van ernstige schade aan het beton aan de buitenzijde en in de kelder. Ook versmallen we de brug.
De besturingsinstallatie van de Spinozabrug vervangen we, omdat deze versleten en onbetrouwbaar is. Bij storingen kunnen we niet snel een diagnose stellen, wat tot vertragingen op zowel de weg als vaarweg leidt. Ook herstellen we dan betonschades en beschermen het beton tegen verdere indringing van vocht en (dooi) zouten.
Wegen, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties
We voeren onderhoud aan wegen door de gehele stad uit. Met name bij de Oudwijkerdwarsstraat, Weg der Verenigde Naties en Vleutensebaan zijn de werkzaamheden omvangrijk. We pakken de werkzaamheden zo mogelijk integraal aan zoals op de Oudwijkerdwarsstraat en in de Zeeheldenbuurt, waar we tegelijkertijd de riolering vervangen. Om geluidsoverlast door verkeer terug te dringen voeren we stapsgewijs stil asfalt in op locaties waar dit kan zoals op de Hindersteinlaan. Bij vervangingen kijken we kritisch naar het verharde oppervlak en proberen we zoveel mogelijk te ontharden en te vergroenen zoals op de Rio Brancodreef. Daarnaast passen we waterpasserende verhardingen toe zoals op de Eisenhowerlaan. We zorgen ervoor dat voetpaden en fietspaden veilig blijven door prioriteit te geven aan onderhoud op deze wegtypen. Hierbij kiezen we vaak voor het plaatselijk aanpakken van potentieel onveilige situaties zodat we met de beperkte beschikbare middelen zoveel mogelijk locaties kunnen herstellen.
We renoveren beeldbepalende lichtmasten zoals de Pyke Koch mast en de Steegarmaturen en voorzien ze van een modern led-lichtsysteem. Bij de vervanging van verlichtingsarmaturen houden we rekening met de afspraken die met de leden van het burgerinitiatief ‘Elke dag verdient een nacht van de nacht’ zijn gemaakt om de lichthinder in de stad verder te beperken.
Ook op doorgaande wegen en industrieterreinen vervangen we de oude verlichting door moderne ledverlichting. Dit doen we in combinatie met onderhoud aan wegen, zodat de overlast beperkt blijft. Oude lichtmasten, die we vervangen laten we recyclen tot nieuwe aluminium producten.
Om de betrouwbaarheid van het kabelnet voor de openbare verlichting te vergroten vervangen we oude kabels. Er komen ook meer moderne voedingskasten, zodat we de verlichting in- en uit kunnen schakelen op het moment dat het nodig is.
In 2020 vervangen we zes verouderde verkeersregelinstallaties: twee op de Archimedeslaan, één op de J.P. Coenstraat en elders nog drie kleinere verkeersregelinstallaties. We gaan daarbij ook over op nieuwe zuinige ledverlichting.
Het glasvezelnetwerk voor de verkeersregelinstallaties breiden we uit naar de wat moeilijker te bereiken plaatsen om ook de laatste verkeersregelinstallaties aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van de gemeente Utrecht.
Ondergrond(se infrastructuur) en spetterbadjes
De openbare ruimte wordt steeds intensiever gebruikt, bovengronds én ondergronds. Ontwikkelingen als de energietransitie, vergroenen en de aanleg van 5G zorgen voor concurrerende claims op het gebruik van de ondergrond. Om het beheer van de ondergrond(se infrastructuur) beter vorm te geven en goede keuzes te maken willen we hiervoor een afwegingssystematiek gaan ontwikkelen.
Veel van de 30 spetterbadjes in de openbare ruimte die zijn aangelegd rond 1985 zijn toe aan groot onderhoud. Daarnaast staan in de Omgevingswet nieuwe richtlijnen die van belang kunnen zijn voor het beheer de spetterbadjes vanaf 2021.
In 2020 starten we met aanpassingen die nodig zijn op basis van de nieuwe regelgeving in de Omgevingswet in combinatie met groot onderhoud.