Eerder is met u een visuele onderhoudsnorm voor schoon afgesproken. Om te bepalen of deze wordt gehaald, laten we de openbare ruimte dertien keer per jaar schouwen door externe experts. De kwaliteit op het gebied van schoon voldoet gemiddeld aan de afgesproken norm. We zetten ons in om dit zo te houden en op onderdelen te verbeteren. In de binnenstad halen we de afgesproken norm net niet: in 2018 scoorde 14,6% van de gemeten punten lager dan een A. In 2020 is ons speerpunt om de betrokkenheid van ondernemers en bezoekers bij een schone stad te vergroten.
Ook de parken en andere intensief gebruikte locaties vragen de nodige aandacht, vanwege veranderend en intensiever gebruik. Daarom gaan we in 2020 verder op de weg die we in 2019 zijn ingeslagen met het Actieplan Utrecht Schoon. Hierin ligt de nadruk op intensivering van de samenwerking met bewoners en ondernemers. De in 2019 in het leven geroepen klankbordgroep denkt mee over de prioriteiten in het jaarplan Utrecht Schoon 2020 (nadere uitwerking van het Actieplan).
Wat gaan we daarvoor doen?
Schoonhouden van de openbare ruimte
Onderhouden van het groen
Ook voor het onderhouden van het groen is met u een visuele onderhoudsnorm afgesproken. Door schouwen uit te laten voeren door externe experts, bepalen we of de norm gehaald wordt.
In 2020 gaan we verder met de gestructureerde aanpak van invasieve exoten. Het Programma Invasieve Exoten van de Provincie Utrecht is hierbij richting gevend. Binnen het Platform Invasieve Exoten werken we met andere stakeholders samen aan een adequate beheersing van de exoten.
In 2019 zijn we gestart met de herijking van het zelfbeheerbeleid. In 2020 ronden we dit proces af. Afstemming met bestaande zelfbeheerders is hiervan onderdeel.
Handhaven algemene regelgeving en voorschriften vergunningen
Correct gebruik draagt bij aan een openbare ruimte die er schoon en netjes onderhouden uitziet. Om dat gebruik correct te laten verlopen, verlenen we vergunningen en zetten de toezichthouders en boa's in voor toezicht en handhaving op naleving van vergunningen en regels voor het gebruik van de openbare ruimte. De prioritering van de inzet van toezicht en handhaving in de openbare ruimte ter bestrijding van onder andere illegaal aangeboden afval, overlast op het water, hondenpoep enzovoorts wordt nader uitgewerkt in het Handhavingsprogramma 2020.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gegronde bezwaren 1% | 1% (2012) | <1% | <1% | <1% | <1% | <1% | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
% scores schoon onder de norm | 5,5 (2017) | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
% scores groen onder de norm | 10,9 (2017) | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|