Bij ruimtelijke ontwikkelingen stellen we compenserende voorwaarden (onder andere luwe gevel en buitenruimte) als randvoorwaarde ter verbetering van het akoestisch woon- en leefklimaat. In de Geluidnota Utrecht is het geluidbeleid vastgelegd. Voor de uitleggebieden (Leidsche Rijn en Vleuterweide) hanteren we voor het wegverkeer een beleidsnorm die vijf decibel onder de wettelijke grenswaarde ligt –om het percentage geluidgehinderden laag te houden. Vanuit gezondheidsperspectief streven we bij nieuwe grote woningbouwontwikkelingen in de bestaande stad (zoals Merwedekanaalzone, Cartesiusdriehoek) langs gemeentelijke wegen en spoorwegen ook naar geluidsniveaus die vijf decibel onder de wettelijke grenswaarden liggen. Hiermee kan het percentage geluidgehinderden lager worden. Deze ambitiewaarde is in juni 2019 vastgelegd in de nota Volkgezondheid ‘Gezondheid voor iedereen’.
Ook het verbeteren van bestaande knelpunten moet het percentage inwoners dat geluidsoverlast ervaart omlaag brengen. In 2019 is het Actieplan Geluid opgesteld waar de maatregelen in staan die we gaan treffen om bestaande geluidsknelpunten in de stad aan te pakken. In het coalitieakkoord is aangegeven dat we geluidsoverlast door verkeer terugdringen waar dit kan. We doen dit met maatregelen zoals het aanleggen van stiller asfalt en door het verlagen van de maximum snelheid van het wegverkeer op een aantal wegen in de stad. Vanaf 2020 gaan we middels een nieuwe indicator de hoeveelheid aangelegd stiller asfalt monitoren.
In 2020 onderzoeken we de mogelijkheden en urgentie voor het actualiseren van de nota Externe Veiligheid. We kijken daarbij naar de aspecten die het gevolg zijn van de energietransitie (zoals buurtbatterijen en waterstoftankstations) en luchtvaart (bijvoorbeeld voor drones).