Onderwijsimpuls
Met de Onderwijsimpuls geven we een extra stimulans aan de ontwikkeling van onderwijs-professionals en de onderwijskansen van leerlingen. De afgelopen jaren was de belangstelling vanuit het onderwijs groot en is de regeling volledig benut. Scholen ontwikkelen en vernieuwen hun lessen en onderwijsmethoden en leren van en met elkaar. De Onderwijsimpuls is een incidentele subsidie. Scholen zetten de ingezette ontwikkeling op eigen kracht voort, door deze regulier onderdeel te maken van hun onderwijs.
Aanvankelijk begonnen met focus op voortgezet onderwijs, is in 2019 de reikwijdte van deze subsidie verbreed naar ook de bovenbouw van het primair onderwijs. Zo kunnen we de samenwerking tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs verder stimuleren. Bij het beoordelen van de aanvragen hebben de projecten die het meest bijdragen aan gelijke onderwijskansen voorrang. Wie gebruik maakt van de Onderwijsimpuls deelt kennis en ervaring met andere scholen.
Passende Plek
Wij continueren ook in 2020 de (verdere versterking van) de kernpartneraanpak in het voortgezet (speciaal) onderwijs en het mbo. Samen met ouders, scholen en kernpartners geven we ook hier uitvoering aan het thuiszitterspact 'Van thuiszitten naar schoolgaan'. De complexe problematiek rondom thuiszitten vraagt passende ondersteuning en maatwerk voor iedere leerling. We werken verder aan de opgave om de combinatie van onderwijs en zorg zo goed mogelijk te combineren. We streven ernaar in een zo vroeg mogelijk stadium ondersteuning te bieden, door scholen te ondersteunen bij het versterken van het pedagogisch klimaat. Een gemeenschappelijk leerprogramma voor alle kernpartners (jeugdgezondheidszorg, leerplicht, buurtteam, samenwerkingsverband Sterk VO én het onderwijs) zorgt dat we in 2020 op dit thema blijven ontwikkelen en gezamenlijk verder professionaliseren.
Met het regionaal programma voortijdig schoolverlaten (vsv) 2017-2020, de SchoolWerkt-agenda, is in de Regionale Meld-en Coördinatie (RMC) regio Utrecht een solide basis gelegd voor een intensieve samenwerking. In 2020 continueren we deze samenwerking, waarbij gemeenten, scholen, werkgevers en andere betrokkenen jongeren in hun (onderwijs)loopbaan ondersteunen in hun overstap van v(s)o naar het mbo en naar een zo zelfstandig mogelijke deelname aan de maatschappij.
Het bestaande regionale programma vsv loopt af na het schooljaar 2019-2020. Gelet op de lichte stijging van het aantal jongeren dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat, is blijvende aandacht hiervoor noodzakelijk en is het nodig dat er een vervolg komt. Hieraan werken we dan ook in 2020. Inzet zal zich richten op hulp bij het halen van een startkwalificatie, ondersteuning bij de overgang van onderwijs naar onderwijs, werk of naar een passend zorgtraject.
Talentontwikkeling en Burgerschap
Talentontwikkeling speelt zich af binnen en buiten school, op vele gebieden. Aandacht voor talentontwikkeling is belangrijk, zodat ieders talent wordt gezien en benut, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. In 2020 versterken we de samenhang van de activiteiten voor talentontwikkeling verder.
In 2020 maken we het mogelijk dat op 10 brede scholen voortgezet onderwijs met in totaal ruim 6700 leerlingen extra na- en binnenschoolse activiteiten op het gebied van talentontwikkeling plaatsvinden. Dit kunnen activiteiten zijn op het gebied van sport en cultuur, media en techniek. Bij de uitvoering en organisatie worden combinatiefunctionarissen ingezet, die de verbinding maken met o.a. de sport en cultuurorganisaties in de wijk. Vanaf 2019 was er een uitbreiding van 2 fte combinatiefuncties voortgezet onderwijs. De herijking Brede School is afgerond, de huidige werkwijze wordt voortgezet. In het kader van burgerschapsvorming wordt op een aantal brede voortgezet onderwijs scholen jongerenwerk ingehuurd. In 2020 nemen we deel aan de jaarlijkse monitoring van combinatiefuncties Brede School door het Rijk.
In 2020 werken we ook aan (de gemeentelijke rol in) betaalbare en toegankelijke huiswerkbegeleiding voor kinderen die dit echt nodig hebben vanwege een achterstand en/of het ontbreken van financiële middelen.
Soepele Overgangen
In de regio werken we samen met het onderwijs om alle leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden bij de overstap van het v(s)o naar het mbo. Daarbij hebben we extra aandacht voor jongeren in een kwetsbare positie; hen bieden we de juiste ondersteuning en een passende plek voor een goede start op het mbo.
Podium voor het mbo
Het mbo levert een grote bijdrage aan het opleiden van de toekomstige beroepsbevolking. Voor de stad Utrecht is met het stedelijk mbo-actieplan 2019-2022 en de extra stimuleringsimpuls Fonds Mismatch Arbeidsmarkt voor de Utrechtse arbeidsmarkt, extra aandacht voor het mbo. Het gaat daarbij om het bieden van een podium voor het Utrechtse mbo, de zorg voor passende ondersteuning, het verbeteren van de aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt en het samenwerken op innovatieve ontwikkelingen.
In 2020 bieden we ‘Podium aan het Utrechts mbo’. Mbo studenten worden actief betrokken bij toonaangevende evenementen zoals de Vuelta die in 2020 in Utrecht start. In het schooljaar 2019-2020 bezoeken we de Utrechtse mbo’s met een ‘collegetour’. De wethouder mbo gaat in gesprek met studenten over de vragen die bij hen leven. Tot slot gaan we het gesprek aan met partners in de stad als onderwijs, huisvesting en horeca om mbo studenten gelijk te behandelen in het Utrechtse studentenleven.
Een ander aandachtspunt in 2020 is het beter bespreekbaar maken van stagediscriminatie en de drempel te verlagen om dit vervolgens te melden. Samen met Artikel 1 Midden Nederland zullen studenten en docenten van het Utrechtse mbo worden getraind stagediscriminatie te herkennen en hiermee om te gaan.
In 2020 zullen we de begeleiding en passende ondersteuning verder versterken. Daarbij sluiten we aan op de gedeelde ambities in het programma Schoolwerkt. Samen met de Utrechtse mbo’s brengen we de benodigde investeringen voor een dekkende zorgstructuur in beeld. In 2020 zal op iedere Utrechtse mbo locatie een mbo buurtteam aanwezig zijn. Ook de aanwezigheid van de andere zorgkernpartners op iedere locatie wordt meegenomen in de verkenning.
Investeren in een intensievere samenwerking tussen de mbo opleidingen en het bedrijfsleven op het gebied van gezondheidszorg, bouw en techniek, onderwijs, maar ook informatietechnologie is nodig. Dit omdat we verwachten dat de regionale arbeidsmarkt de komende jaren grote behoefte heeft aan mbo opgeleiden en dat deze beroepen ook opleiden voor een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Met deze acties willen we het aantrekkelijker maken om te kiezen voor deze opleidingen en beroepen.
Voor de realisatie van de ambitie ‘innovatief Utrechts mbo’ worden mbo studenten betrokken bij maatschappelijke en innovatieve opgaven op het gebied van duurzaamheid, gezond stedelijk leven en culturele activiteiten, zoals de Culturele Zondag. Samen met het mbo willen we jaarlijks een innovatie hackaton vormgeven en het beste idee mogelijk maken in de praktijk.
Aansluiting tussen onderwijs en de regionale arbeidsmarkt
Om jongeren zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun beroepskeuze investeren wij in loopbaanbeleid en in extra ondersteuning aan jongeren in een kwetsbare positie zoals de leerlingen in het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en entree opleidingen.
Kiezen voor een vak gebeurt vaak al op jonge leeftijd; daarom begint loopbaanbeleid al in de laatste jaren van het basisonderwijs en loopt het door in het voortgezet onderwijs. Samen met onze partners laten we leerlingen kennis maken met beroepen in verschillende bedrijven en sectoren. Daarbij richten we ons specifiek op de beroepen met een gunstig arbeidsmarktperspectief. In 2020 richten we ons op het sterker inbedden van aandacht voor beroepsperspectief in het loopbaanbeleid.
Voor jongeren in een kwetsbare positie die uit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en entree onderwijs uitstromen naar de arbeidsmarkt, en niet beschikken over een startkwalificatie, zetten we in op extra ondersteuning in deze overgang naar duurzaam werk. Extra inspanning is nodig omdat het voor deze jongeren gaat over eenvoudig werk en goede begeleiding. In 2020 willen we voor hen stages en werk-leertrajecten inrichten in de laatste fase van de opleiding bij de werkgever zelf. Dit heeft als voordeel dat de leerlingen direct in de praktijk ervaren hoe ze de kennis kunnen toepassen en het vergroot de betrokkenheid van de werkgever. Hiermee willen we de kansen op een duurzame baan vergroten. Deze sluitende overgangen worden in nauwe samenwerking met de participatiewet (Werk en Inkomen) en de Wmo (Meedoen naar Vermogen) vormgegeven.
Tot slot draagt onderwijsbeleid intensief bij aan de opgave werk voor iedereen, waarin we samen met onderwijs en bedrijfsleven investeren in de beroepsbevolking in de marktgroepen waar duurzaam werk is. Zie ook Voorjaarsnota 2019, Programma Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen, doelstelling 1.1 .