- We actualiseren de Ruimtelijke Strategie voor Utrecht, waarbij we de relatie tussen stedelijke en regionale ontwikkelingen versterken en de horizon naar 2040 verleggen.
- Via Uned en in U10/U16-verband,werken we samen met het Rijk, onze buurgemeenten en de provincie Utrecht aan een ruimtelijk perspectief en programma’s voor de opgaven rond wonen, werken, bereikbaarheid, energie en groen/landschap in onze regio.
- We brengen de Utrechtse koers in bij de Nationale en Provinciale visies op de ruimtelijke ontwikkeling (NOVI en POVI).
- Wij zorgen ervoor dat in de Omgevingsvisie Utrecht al het beleid van de gemeente overzichtelijk en actueel gebundeld is zodat dit voor iedereen goed toegankelijk is.
- We versterken het integraal en opgavegericht werken binnen de gemeentelijke organisatie.
- We ontwikkelen de beschikbare ruimte op een eerlijke, duurzame en gezonde manier. We maken hierover afspraken met betrokken partijen, bijvoorbeeld in het Stadsakkoord Wonen en in de prestatieafspraken met de corporaties We werken samen met de regio en de provincie aan uitvoering van de afspraken die in de Woondeal met het rijk zijn gemaakt.
- Samen met bestaande en nieuwe partners in de wijk werken we verder aan de versterking van Overvecht. We combineren maatregelen in het fysieke domein met maatschappelijke opgaven.
- In het Development Network Utrecht (DNU) bespreken we ruimtelijke onderwerpen en doelstellingen en wisselen we kennis en informatie uit. Het DNU bestaat uit partijen die investeren in de stad zoals bouwers, ontwikkelaars en beleggers .
- We maken afspraken met initiatiefnemers om beleid en ambities van de gemeente op het gebied van gezond stedelijk leven te verwerken in hun plannen.
- In internationaal perspectief maakt Utrecht deel uit van Holland Metropole. Binnen dit samenwerkingsverband wordt de randstad (bijvoorbeeld op de internationale vastgoedbeurs Expo Real) geprofileerd als super-connected global region.
- We werken binnen ons Regio samen in U10-verband, zo laten wij ons zien op de nationale vastgoedbeurs ProVaDa. We scherpen de positionering van Utrecht op regionaal, provinciaal en (inter)nationaal niveau aan.
- In het kader van de verstedelijkingsagenda werken we samen met de G4 en het rijk aan het onderzoeken en aanpassen van instrumenten die bijdragen aan de (alternatieve) bekostiging van de verstedelijkingsopgaven in de G4 steden en G4-regio’s.
Wat gaan we daarvoor doen?
Verkennen en organiseren van het ruimtelijk programma (strategische agenda, structuurvisies en lobby)
Het opstellen van stedelijke kaders (bestemmings- en omgevingsplannen)
Omgevingswet
Op 1 januari 2021 treedt de Omgevingswet in werking. De Omgevingswet geeft nieuwe mogelijkheden voor meer ruimte tot initiatief, meer samenwerking met de stad en met elkaar en dat met een goede digitale ondersteuning. De Omgevingswet bundelt de wetgeving en de regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water én introduceert nieuwe instrumenten. Het gaat om de goede balans tussen beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving met het oog op een duurzame ontwikkeling. Het is de verwachting dat door de bundeling van wetgeving minder regels nodig zijn. Beleid en regels komen op één plek in één plan, gemakkelijk (ook online) vindbaar.
De doelen van de Omgevingswet onderschrijven we. Het zijn doelen waar we al op diverse manieren aan werken, niet alleen binnen de reikwijdte van de invoering van de Omgevingswet. De Omgevingswet is een extra motor bij het realiseren van deze doelen in Utrecht. Natuurlijk zullen we als Utrecht ook op tijd voldoen aan de gestelde wettelijke eisen.
Een van de gevolgen van de wet is dat gemeenten met andere instrumenten (omgevingsvisie, omgevingsplan, snellere vergunningverlening) moeten gaan werken. Dit alles vergaand digitaal ontsloten en ondersteunend. Met de vaststelling van het Plan van Aanpak invoering Omgevingswet (antwoord op motie 2018/196) heeft de gemeenteraad de ambities bepaald waarmee we hier in Utrecht invulling aan geven. Met onze ambities sluiten we aan bij de vier verbeterdoelen van de wet.
Om op 1 januari 2021 aan de wettelijke eisen te voldoen willen we komend jaar de volgende resultaten behalen:
- Aanpassingen van het gebiedsbeleid in de Omgevingsvisie Utrecht voor de deelgebieden: Lunetten, Binnenstad, Utrecht Science Park en Kanaleneiland-Transwijk
- Aanpassingen van het thema-beleid in de Omgevingsvisie Utrecht
- Aanvulling van stadsbreed geldende regels (nu veelal gebiedsgericht) vooruitlopend op het omgevingsplan (vanaf 2021)onder meer met het Chw-bestemmingsplan Voordorp
- Raadsbesluit over in hoeverre we rijksregels (wettelijke regels) die worden gedecentraliseerd wel/niet overnemen en in welke vorm we de regels eventueel overnemen (bruidsschat)
- Alles geregeld om een goed coördinerend bevoegd gezag te kunnen zijn bij (complexe) vergunningverlening waar meerdere overheidsinstanties voor nodig zijn (dit is een nieuwe wettelijke taak voor gemeenten)
- Alles geregeld voor de vergunningverlening voor omgevingsvergunningen waarvan de wettelijke proceduretermijnen zijn terug gebracht van 26 naar acht weken
- Handhavingsstrategieën die passen bij de uitvoering van de Omgevingswet;
- Raadsbesluit over een aanpassing van de leges
- Aansluiting op het digitaal stelsel Omgevingswet.
Actualisering bestemmingsplannen
In 2016 is de gemeente Utrecht aangewezen als experimenteergemeente op grond van de Crisis- en herstelwet. Dit betekent dat wij, tot op zekere hoogte, mogen anticiperen op en experimenteren met de Omgevingswet die naar verwachting op 1 januari 2021 in werking treedt. In 2018 is de actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen al vervallen. Het gevolg is dat de actualisering flexibel kan worden opgepakt zonder risico op legesderving.
In 2019/2020 worden de beheersverordeningen in de stad omgezet in bestemmingsplannen, zodat we op 1 januari 2021 alleen bestemmingsplannen hebben. De eerste beheersverordening die is omgezet is Veldhuizen.
Daarnaast streven wij naar minder bouw- en gebruiksregels die bovendien uniform toegepast worden. Met deze werkwijze sorteert de gemeente voor op de komst van de Omgevingswet.
Ontwikkelbestemmingsplannen
Ruimtelijke ontwikkelingsprojecten worden geïnitieerd door de gemeente zelf, maar vooral door ontwikkelaars, woningbouwcorporaties en particuliere investeerders. De meeste van dergelijke projecten passen niet binnen de geldende bestemmingsplannen en daarvoor is dan ook meestal een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk. Voordat een bestemmingsplan wordt opgestart, wordt een voortraject doorlopen volgens het Utrechts Plan Proces.
De kosten voor deze ontwikkelbestemmingsplannen worden betaald door de initiatiefnemers (via leges). Nu de financiële crisis voorbij is zien wij, net als in 2018, een groei in ontwikkelingsprojecten die een bestemmingsplan nodig hebben. In 2020 geven wij voorrang aan de bestemmingsplannen in de prioriteitsgebieden.
Kaders kwaliteit openbare ruimte
We werken in 2020 verder aan het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte door de thema’s spelen, sporten en bewegen en ontmoeten en verblijven uit de Ruimtelijke Strategie Utrecht op te nemen in verschillende omgevingsvisies en (her)inrichtingsprojecten. Hierbij werken we nauw samen met Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid.
In 2020 werken we de vastgestelde Kadernota Kwaliteit Openbare Ruimte verder uit. We zetten de uitwerking van de ontwerpprincipes voor de openbare ruimte voort door het verwerken van actuele inzichten in de thema’s gezonde leefomgeving, veiligheidsbeleving, groen, toegankelijkheid, klimaatadaptatie en circulair. We doen dat voor de drie kwaliteitsniveaus; Domstad, Domstad bijzonder en Utrechtse Allure. Hiermee voeren we regie op hoe (her)inrichtingsprojecten bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte in de stad.
Prestatie-indicatoren
Nul- | Reali- | Doel- | Doel- | Doel- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toegankelijke openbare ruimte | 2017 | 190 | 110 | 110 | 110 | 110 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|