BIRGIT
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Rotterdam |
Doel: | De coöperatie BIRGIT heeft tot doel om voor Nederlandse gemeenten te voorzien in ICT-toepassingen ten behoeve van digitale dienstverlening en bedrijfsvoering. De coöperatie richt zich hierbij op het verwerven, (door)ontwikkelen, beheren en leveren van de voorzieningen. |
Deelnemers: | Gemeente Rotterdam, Gemeente Den Haag en de Gemeente Utrecht |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Coöperatie U.A. |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2018: | 0 |
Prognose resultaat 2019: | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 168 | 168 | 168 | 168 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
De activiteiten voor de coöperatie BIRGIT UA zijn voor 2020 begroot op gelijk niveau als voor 2019. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja, gezien de Mede VNG Samen Organiseren / Common Ground ontwikkelingen wordt samen met de andere deelnemers van BIRGIT de toegevoegde waarde en toekomstige koers verkend. |
Coöperatieve Vereniging Wigo4it U.A.
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Den Haag |
Doel: | Het ontwikkelen en verrichten van administratieve en informatietechnologische ondersteuning aan de deelnemende gemeenten op het terrein van werk, inkomen en zorg. Daardoor verbetert de dienstverlening aan de inwoners en wordt de effectiviteit en doelmatigheid van de uitvoerende organisaties van de deelnemende gemeenten vergroot. |
Deelnemers: | Gemeenten Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Vereniging coöperatief verband met uitsluiting van aansprakelijkheid |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Werk en Inkomen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 5455 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 24801 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2018: | nihil |
Prognose resultaat 2019: | nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 4.203 | 4.203 | 3.406 | 3.406 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De opgenomen bedragen zijn bestemd voor het aandeel van de gemeente Utrecht in de jaarlijkse contributie aan Wigo4it. In 2019 en 2020 is het beschikbare bedrag hoger door de incidentele middelen die bij de Voorjaarsnota 2018 zijn toegekend. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Om de interactie tussen burger en professional te versterken, ontwikkelen wij het burger- en professional portaal (Edison). Dit is randvoorwaardelijk voor meer eigen regie voor de burger en maatwerk in de dienstverlening. Wij blijven hierin continu doorontwikkelen in G4-verband. Voor het berekenen, betalen en verantwoorden van de maandelijkse verstrekkingen van de bijstand en andere financiële regelingen maken wij in G4-verband gebruik van de applicatie Socrates. Dit rekenhart is aan het eind van zijn levensduur. In 2018 zijn wij begonnen met de vervanging van deze applicatie. Dit is essentieel om de tijdigheid en juistheid van onze betalingen te kunnen blijven garanderen. De ontwikkelingen van Edison en Socrates bekijken wij in samenhang. Ingaande 2019 informeren wij de raad per tertaal over de stand van zaken.In 2019 voeren wij een onderzoek uit om onze marktstrategie te evalueren en te herijken. Aanleiding hiervoor is de complexiteit, het moeizame verloop en de bijbehorende financiële impact van de ontwikkelingen bij Wigo4it. Wij zijn bezig met de uitvoering van dit onderzoek met de mogelijke alternatieven. Het onderzoek wordt, voorzien van een toelichting, met de raad gedeeld. De vervolgstappen, die nodig zijn om tot besluitvorming over te kunnen gaan, worden met de raad besproken. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
GEM Beheer BV Kanaleneiland
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Deelnemen in of directie voeren over andere vennootschappen of deelnemingen. Kanaleneiland BV is beherend vennoot van GEM Kanaleneiland CV. Daardoor is zij hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van GEM Kanaleneiland CV. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht, Stichting Mitros, Portaal Onroerend Goed Beheer BV en Heijmans Vastgoed BV. |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Rechtspersoon (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Nee |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Nee |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 40 | 40 | 40 |
Vreemd vermogen | 2532 | 520 | 520 |
Resultaat 2018: | Nog niet bekend. |
Prognose resultaat 2019: | nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Op basis van de in 2018 geactualiseerde grondexploitatie blijkt dat de gehele gebiedsafwikkeling door zal lopen tot eind 2019. De vennootschap is inmiddels niet meer afhankelijk van externe financiering. De BV zal naar verwachting eind 2019 of begin 2020 worden ontmanteld. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
GEM Vleuterweide BV
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van grondexploitatie Vleuterweide. |
Deelnemers: | GEM Vleuterweide Beheer CV |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 591 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 4.440 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2018: | 1,7 miljoen |
Prognose resultaat 2019: |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De BV wordt in het 4 ekwartaal van 2019 geliquideerd. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
De BV wordt in het 4 ekwartaal van 2019 geliquideerd. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Niet van toepassing |
Vleuten-De Meern zelfstandig BV
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van grondexploitatie. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | Er is geen Website |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2018: | 0 |
Prognose resultaat 2019: |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Wordt in 2019/20 geliquideerd. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
De BV zal naar verwachting in 2019/2020 geliquideerd worden. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Niet van toepassing |
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Den Haag |
Doel: | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen. |
Deelnemers: | Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een Hoogheemraadschap |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze (structuur)vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Algemene middelen (dividend) |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 5,0 miljard | 5.000.000 | 5.000.000 |
Vreemd vermogen | 132,5 miljard | 135.000.000 | 135.000.000 |
Resultaat 2018: | 337 miljoen |
Prognose resultaat 2019: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | -900 | -900 | -900 | -900 |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De bedragen zijn negatief weergegeven omdat er sprake is van dividendontvangsten. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Onzekere ontwikkeling financieel resultaat en daarmee onzekere winstuitkering voor gemeente. Het resultaat staat onder invloed van de kredietvraag en renteontwikkelingen. Daarnaast ziet de bank zich geconfronteerd met stijgende bedrijfslasten om te voldoen aan toenemende (Europese) wet- en regelgeving. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV REMU-houdster
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Bilthoven |
Doel: | Houden van aandelen in REMU NV. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en gemeente Amersfoort |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2018: | Niet bekend |
Prognose resultaat 2019: |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
In 2018 heeft de Remu Houdster besloten om ENECO te dagvaarden vanwege de nabetalingsclausule zoals die in de verkoopovereenkomst uit 2003 is opgenomen. In maart 2019 verwacht de houdster een uitspraak vanwege de claim zoals die door de rechtbank in behandeling is genomen. Zoals bekend staat Eneco in de etalage. Daardoor is een en ander inmiddels actueel. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV Vitens
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Zwolle |
Doel: | Maken en leveren van drinkwater voor bedrijven en inwoners in het verzorgingsgebied. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht is evenwel zelf niet verplicht om aandeelhouder te zijn Deelnemers: vijf provincies |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Niet van toepassing |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 533.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 1.233.500 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2018: | 13,0 miljoen euro |
Prognose resultaat 2019: |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Verwacht kan worden dat gelet op vervangingsinvesteringen dat de kosten zullen stijgen binnen Vitens en dus het dividend onder druk zal komen te staan. Bovendien was er afgelopen jaren overwinst. Door de WACC zal die overwinst teruggegeven worden aan de klant. Ook dit zal een drukkend effect hebben op het te verwachten dividend. In de loop van 2019 komt Vitens met een voorstel over hun nieuw financieel beleid gelet op de vervangingsopgave. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
NV Maatschappij tot Stadsherstel Utrecht
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Verwerven, restaureren en exploiteren van monumenten. De Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel N.V. richt zich vanaf de oprichting met name op restauratie en behoud van voor de markt incourante objecten. Voorbeelden daarvan zijn het Doelenhuis, de voormalige Brandweerkazerne Korte Minrebroederstraat, woningcomplex De Zeven Steegjes en Molen De Ster. De NV houdt belangrijke monumenten in stand, om die reden is de gemeente Utrecht sinds de oprichting van de NV in 1985 aandeelhouder. Het bezit van de NV omvat op dit moment 215 wooneenheden en 42 bedrijfs-/kantoorruimten. |
Deelnemers: | De gemeente Utrecht is sinds de oprichting 1985 aandeelhouder |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 14.472 | 14.461 | 14.461 |
Vreemd vermogen | 9.568 | 8.073 | 8.073 |
Resultaat 2018: | € 1.279.347 (2017) |
Prognose resultaat 2019: |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 14.472 | -4 | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja, instandhouden van beschermde monumenten is een publiek belang. De Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel N.V. richt zich vanaf de oprichting met name op restauratie en behoud van voor de markt incourante objecten. |
Ontwikkelingen | |
In standhouden van beschermde monumenten is een publiek belang. De NV kan net als iedere andere eigenaar van een monument voor restauratie van een gemeentelijk monument een restauratiefinanciering aangaan uit Utrechts Restauratiefonds. Voor Rijksmonumenten kan een lening bij het Nationaal Restauratiefonds worden afgesloten of kan voor onrendabele monumenten een Rijkssubsidie worden verkregen. Voor wat betreft regelgeving is de gemeente bij de uitvoering van projecten door de NV betrokken vanuit de publieke taak op het gebied van vergunningverlening en bouwtoezicht. NB: Bij de invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (privatisering bouwtoezicht) is voor alsnog een uitzondering van kracht voor monumenten. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee. De NV is een solide organisatie met een zorgvuldig investeringsbeleid. |
Utrecht Vernieuwt BV
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het als commanditaire vennoot deelnemen in commanditaire vennootschappen dan wel participeren in publiek-/private samenwerkingsverbanden met de herstructurering van de Gemeente Utrecht als doel. |
Deelnemers: | De gemeente is voor 100% aandeelhouder in Utrecht Vernieuwt B |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Rechtspersoon (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Nee |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Nee |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 18 | 18 | 18 |
Vreemd vermogen | 99 | 99 | 99 |
Resultaat 2018: | Nog niet bekend. |
Prognose resultaat 2019: | nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing. |
Ontwikkelingen | |
Utrecht Vernieuwt B.V. participeert als commanditaire vennoot in GEM Kanaleneiland C.V. Deze CV is opgericht ten behoeve van de gebiedsontwikkeling in het centrumgebied van Kanaleneiland, welke naar verwachting in 2019 zal eindigen. Mogelijk wordt het liquidatietraject van Utrecht Vernieuwt BV in 2019 opgestart. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
UW Holding BV
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoering van de taken Wet sociale werkvoorziening. UW Holding BV is een belangrijke partner bij de uitvoering van de Participatiewet. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht (100% aandeelhouder) |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | |
Gekoppeld(e) programma(s) | Werk en Inkomen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 1.362 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 15.887 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat 2018: | 329 |
Prognose resultaat 2019: | nihil |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 1.880 | 1.800 | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Naast de met het rijksbudget bekostigde subsidie voor de uitvoering van de Wsw verstrekken we vanwege het structurele exploitatietekort jaarlijks een aanvullende bijdrage aan UW. Deze bedraagt in 2019 1,880 miljoen euro en vanaf 2020 1,800 miljoen euro per jaar. Verder worden conform het ondernemingsplan in 2021 en 2022 nog aanvullende bijdragen van respectievelijk 0,100 miljoen euro en 0,010 miljoen euro verstrekt ter dekking van de transitiekosten uit dit plan. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Naar aanleiding van de accountantscontrole 2017 is UW een verbeterprogramma voor de interne beheersing en bedrijfsvoering gestart. Dit heeft ertoe geleid dat de financiële afsluiting over 2018 veel beter is verlopen. Daarbij constateert de accountant dat er stappen zijn gezet door de organisatie ten aanzien van de interne beheersing. Voor 2019 en 2020 is een nihilresultaat opgenomen. Het behalen van de begroting door UW is echter geen vanzelfsprekendheid en is daarom ook opgenomen in het risicomodel. Dit komt vooral door de rijksbezuinigingen op de Wsw in combinatie met de veroudering van het Wsw-bestand en het nog achterblijven van nieuwe instroom vanuit de Participatiewet en Wajong. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Wijkontwikkelingsmaatschappij Lombok BV
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Economische ontwikkeling in de wijk Lombok stimuleren door panden te kopen, te herstellen en te verhuren of verkopen om een grotere diversiteit aan ondernemingen te bewerkstelligen. |
Deelnemers: | Gemeente Utrecht (95% aandelen), Van Rossum Makelaars, Plegt- Vos, Rabobank en B0-ex |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 2.797 | 2.800 | 2.800 |
Vreemd vermogen | 2.328 | 2.350 | 2.350 |
Resultaat 2018: | 63 |
Prognose resultaat 2019: | 64 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | - | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja, er is ingezet op een grotere diversiteit aan ondernemingen in Lombok. |
Ontwikkelingen | |
Een projectgroep heeft in het najaar van 2017 de buurtvisie voor Kanaalstraat en Damstraat aangeboden aan het College van B&W, die is opgesteld door de bewoners en ondernemers. De visie omvat voorstellen en wensbeelden op gebied van de woonomgeving en openbare ruimte, bereikbaarheid, verkeer, parkeren, winkels en horeca, schoon-heel-veilig en duurzaamheid. Het College heeft begin 2018 aangegeven de visie op hoofdlijnen te omarmen en is het eens met het wensbeeld van de toekomst van Lombok waarin de combinatie van een woonwijk met levendige winkelstraten een belangrijke basis vormt. In 2018 heeft de gemeente Utrecht een financiële bijdrage beschikbaar gesteld voor onder meer de herinrichting van de Kanaalstraat ( van de Damstraat tot de JP Coenstraat). | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
CV Wijkontwikkelingsmaatschappij (WOM) Noord West
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het bevorderen van de stedelijke herstructurering in de wijk Noordwest in de gemeente Utrecht met het oog op verbetering van de leefbaarheid en de sociaaleconomische ontwikkeling in die wijk, alsmede het verkrijgen, vervreemden, bezwaren, ontwikkelen, beheren, verbeteren, exploiteren en verhuren van onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen, en ten slotte al hetgeen met het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Het speerpunt van de WOM is gericht op verbeteren van de sociaaleconomische ontwikkeling van de Amsterdamsestraatweg. |
Deelnemers: | Mitros en Gemeente Utrecht |
Publieke taak: | Nee |
Juridische vorm | Commanditaire Vennootschap |
Website: | Geen |
Gekoppeld(e) programma(s) | Economie |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose | Prognose |
Eigen vermogen | 3.600 | 3.599 | 1.800 |
Vreemd vermogen | 500 | 300 | 150 |
Resultaat 2018: | 39.000 |
Prognose resultaat 2019: |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | - | 1.566 | - | - |
Toelichting op de tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Mitros en de gemeente Utrecht hebben elk 1,566 miljoen euro bijgedragen aan het eigen vermogen van de CV. Mitros en de gemeente Utrecht hebben elk 0,009 miljoen euro bijgedragen aan het eigen vermogen van de BV. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: JaDe WOM verzorgt het onderhoud en int de huren. In 2019 is de transformatie van 5 panden opnieuw gestart. Door een discussie met de VVE en Eneco heeft die ruim een half jaar stil gelegen. De panden worden in 2019 opgeleverd en verkocht. Daarnaast is er in 2019 één bovenwoning verkocht. De WOM is in 2019 vooral druk met de uittreding van Mitros en het besluit van het college om de WOM met andere partners voort te zetten. In de raad van commissarissen hebben Mitros en de gemeente Utrecht elk één stem. Dat verandert in 2019 maar het is nu nog niet helder hoe de stemverhouding met eventuele nieuwe partner(s) wordt. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |