Afvalverwerking Utrecht (AVU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Soest |
Doel: | Het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. |
Deelnemers: | Overige gemeenten provincie Utrecht: Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist. |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 734 | 250 | 250 |
Vreemd vermogen | 13.666 | 14.000 | 14.500 |
Resultaat 2018: | conform begroting |
Prognose resultaat 2019 | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 8.643 | 9.201 | - | - |
Opgenomen bij de VP/GR | 8.643 | 9.201 | - | - |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Toename in 2019 komt vooral door de extra verhoging van de afvalbelasting bij het Regeerakkoord. In 2020 stijgen de kosten nog verder vanwege hogere kosten diverse afvalstromen. Leveranciers berekenen de stortbelasting die van overheidswege is opgelegd door in de prijs. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Beleidsmatig: Nee, Avu is vooral een inkooporganisatie die nauwelijks beleidsmatig van aard zijn. Financiële gevolgen kunnen er zijn als restafval/GFT opnieuw worden aanbesteed in 2020. Vanaf 2019 zijn de afvalverwerkingskosten voor brandbaar afval beduidend hoger door een extra verhoging van de afvalbelasting. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap (BghU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | het uitvoeren van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken in een gemeenschappelijke regeling uit oogpunt van kwaliteit, continuïteit en efficiency. |
Deelnemers: | Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Algemene Middelen en Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 346 | 346 | 501 |
Vreemd vermogen | 1691 | 1.343 | 1.150 |
Resultaat 2018: | - 219.590 |
Prognose resultaat 2019 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 6.974 | 7.161 | 7.192 | 7.297 |
Opgenomen bij de VP/GR | 7.161 | 7.161 | 7.192 | 7.297 |
Verschil | -187 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De bijdrage aan de BghU valt in 2019 hoger uit dan begroot bij de programmabegroting 2019 vanwege een begrotingswijziging in 2019. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
De gemeente Stichtse Vecht zal per 1 januari 2020 toetreden tot de BghU. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Zeist |
Doel: | De GGD regio Utrecht verricht in de Wet Publieke Gezondheid beschreven taken voor ruim 1,3 miljoen inwoners van 26 Utrechtse gemeenten in de Provincie Utrecht, waaronder de Gemeente Utrecht. De precieze afspraken met de gemeente Utrecht staan verwoord in het arrangement Publieke Gezondheid dat de gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld. |
Deelnemers: | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Volksgezondheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 3517 | 3.328 | 2.756 |
Vreemd vermogen | 13155 | 12.613 | 13.805 |
Resultaat 2018: | 1.219 |
Prognose resultaat 2019 | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.700 | 1.700 | 1.700 | 1.700 |
Verschil | -100 | -100 | -100 | -100 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Verschil bij de begroting betreft de niet GR taak (nood) meldpunt zorg en overlast. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Geen | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Het Utrechts Archief (HUA)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verwerven, bewaren en beschikbaar stellen van de archieven van de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, de provincie Utrecht en de archieven van het Rijk in de provincie Utrecht en een omvangrijke collectie beeldmateriaal en bibliotheek over Utrecht. Via digitale dienstverlening, de studiezaal en het publiekscentrum stelt HUA de collectie ter beschikking aan de burger voor onderzoek, educatie en cultuurbeleving. Daarnaast is Het Utrechts Archief toezichthouder en kennispartner bij het informatiebeheer van de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en verschillende decentrale overheden. |
Deelnemers: | De minister van OCW, gedeputeerde staten provincie Utrecht en de Gemeente Utrecht in de gemeenschappelijke regeling.Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is in 2019 een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling van kracht geworden |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Algemeen Bestuur |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 2191 | 2.214 | 2.265 |
Vreemd vermogen | 905 | 974 | 1.150 |
Resultaat 2018: | -48 |
Prognose resultaat 2019 | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 3.028 | 3.028 | 3.028 | 3.028 |
Opgenomen bij de VP/GR | 3.028 | 3.028 | 3.028 | 3.028 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
nvt | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing, want wettelijke verplichting |
Ontwikkelingen | |
Het Utrechts Archief (HUA) beheert de grootste collectie publiek toegankelijke archieven, gedrukte werken, films, foto’s, tekeningen en prenten over Utrecht, waaronder de archieven van de Gemeente Utrecht. Het Rijk heeft de Regionaal Historische Centra (RHC’s), waaronder HUA, laten weten dat het zich op termijn zal terugtrekken uit de gemeenschappelijke regelingen. Er wordt een andere vorm van structurele samenwerking gezocht waarbij de analoge archieven inclusief de huidige financiering bij de RHC’s blijven en de RHC’s hun sterke posities in de regio’s kunnen behouden/uitbreiden. Met de gemeente Nieuwegein, waarvan de dienstverleningsovereenkomst eind 2020 afloopt, worden door HUA voorbereidingen getroffen voor de voortzetting van de samenwerking.De samenwerkingsovereenkomst met Het Flevolands Archief voor 2017-2019 wordt in 2019 geëvaluaeerd.In 2020 werkt HUA naast de reguliere dienstverlening via de studiezaal en de website aan de verdere digitale ontsluiting van de collectie en digitale diensten. Hiervoor worden nieuwe diensten ontwikkeld zoals digitalisering on demand en een chat klantkanaal. HUA voegt jaarlijks zo’n 500.000 scans toe aan de online collectie. Met de hulp van vrijwilligers maakt HUA veel geraadpleegde bronnen nader toegankelijk. Voor het transcriberen van 17e-eeuwse brieven wordt gebruik gemaakt van artificial intelligence en de nieuwe Transkribus tool. De verbouwing van de vaste expositie op de Hamburgerstraat wordt in oktober 2019 afgerond. De nieuwe inrichting biedt naast een geheel vernieuwde vaste expositie over de geschiedenis van Utrecht, ruimte aan tijdelijke tentoonstellingen, participatieprojecten en nieuwe educatieproducten. Omdat de volledige capaciteit voor de instroom van papieren archief van de Gemeente Utrecht is benut, wordt vanaf 2018 depotruimte gehuurd bij het Gelders Archief. Na jaren van voorbereiding moet de overbrenging van digitaal overheidsarchief naar het e-Depot in de komende jaren een regulier werkproces worden. Zowel de gemeente Utrecht als de provincie Utrecht zullen de komende jaren worden aangesloten op het e-Depot. Deze ontwikkelingen en eventuele beleidsintensiveringen worden in beginsel budgettair neutraal uitgevoerd door herprioritering van middelen en het effectiever en efficiënter organiseren van bestaande taken. Om de Gemeente Utrecht te kunnen aansluiten op de nieuwe infrastructuur voor duurzaam digitaal informatiebeheer zijn aanvullende middelen voor HUA noodzakelijk. Voor de structurele kosten van aansluiting en opslag van digitaal archief is door de RHC’s een gezamenlijk kostenmodel ontwikkeld. Hierover vindt overleg plaats in het bestuur van HUA en vindt ambtelijk overleg plaats tussen de Gemeente Utrecht en HUA. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Plassenschap Loosdrecht
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling en beheer van de Loosdrechtse plassen en de daarbij behorende terreinen en vaarwegen. |
Deelnemers: | De Provincies Utrecht en Noord Holland en de gemeenten Utrecht, Stichtse Vecht en Wijdemeren |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | https://recreatiemiddennederland.nl/plassenschap-loosdrecht/ |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 1181 | 1.455 | 1.113 |
Vreemd vermogen | 3277 | 4.397 | 6.352 |
Resultaat 2018: | 0,076 miljoen (positief) |
Prognose resultaat 2019 | 0,044 miljoen (negatief) |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 175 | 174 | 174 | 174 |
Opgenomen bij de VP/GR | 175 | 177 | 184 | 184 |
Verschil | 0 | -3 | -10 | -10 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De loon- en prijsontwikkeling 2020 is ten tijde van het opstellen van deze paragraaf nog niet vertaald naar het GU budget voor de bijdrage van het recreatieschap. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het Plassenschap Loosdrecht draagt bij aan de uitvoering van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Vanaf 2019 gaat het om de bijdrage aan een aantal projecten, waaronder “recreatieve verbindingen” (aanleggen van wandelpaden, kanoroutes en de aanleg en onderhoud van enkele kano/of sloepvoorzieningen), de aanpak van de baggerproblematiek, het herstel en duurzaam behoud van het legakkerlandschap en een verkenning voor een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ). Kerntaken zijn instandhouding en beheer van legakkers, vaarroutes, aanlegplaatsen, recreatieplaatsen en routes.De interne processen van de uitvoeringsorganisatie RMN zijn niet op orde. De inspanningen om de ‘basis op orde’ te krijgen, lijken de financiële mogelijkheden van RMN te overstijgen. Deze financiële problematiek werkt naar verwachting door naar het Plassenschap als mede-eigenaar van RMN. De deelnemersbijdrage van de gemeente Utrecht aan het Plassenschap is evenwel begrensd en is daarom niet rechtstreeks beinvloedbaar voor doorbelastingen van RMN. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | https://recreatiemiddennederland.nl/recreatieschap-stichtse-groenlanden/ |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 2685 | 3.476 | 3.303 |
Vreemd vermogen | 4753 | 4.713 | 5.893 |
Resultaat 2018: | 0,021 (negatief) |
Prognose resultaat 2019 | 0,022 (negatief) |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 1.030 | 1.030 | 1.030 | 1.030 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.030 | 1.045 | 1.045 | 1.045 |
Verschil | 0 | -15 | -15 | -15 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De loon- en prijsontwikkeling 2020 is ten tijde van het opstellen van deze paragraaf nog niet vertaald naar de GU budget voor de bijdrage van het recreatieschap. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het aantal inwoners in het werkgebied van Stichtse Groenlanden stijgt tussen nu en 2040 met ca. 17%, zo’n 120.000 inwoners. Om die recreatieve druk op te kunnen vangen wil het recreatieschap Stichtse Groenlanden de terreinen beter benutten en door deze voor meer verschillende bezoekers gedurende het hele jaar aantrekkelijker te maken. In 2019 is de deelnemersbijdrage van alle deelnemers aan het programma Stichtse Groenlanden verhoogd met 20 %, 10 % om het programma structureel in evenwicht te brengen en 10% om de benodigde vernieuwing van de recreatievoorzieningen voort te kunnen zetten. Voor 2019 en verder wordt er een vernieuwd Ontwikkelplan opgesteld, dat als basis dient voor het uitvoeringsprogramma. De interne processen van de uitvoeringsorganisatie RMN zijn niet op orde. De inspanningen om de ‘basis op orde’ te krijgen, lijken de financiële mogelijkheden van RMN te overstijgen. Deze financiële problematiek werkt naar verwachting door naar het Recreatieschap als mede-eigenaar van RMN. Deze ontwikkeling kan mogelijk doorwerken naar de deelnemersbijdrage van de gemeente Utrecht aan het Recreatieschap. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 1.117 | 875 | 886 |
Vreemd vermogen | 2.262 | 1.710 | 1.710 |
Resultaat 2018: | 608.000 |
Prognose resultaat 2019 | 11.000 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 1.487 | 1.489 | 1.468 | 1.468 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.487 | 1.536 | 1.515 | 1.515 |
Verschil | 0 | -47 | -47 | -47 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De bijdrage over 2019 aan de RUD is gebaseerd op de begroting 2019 inclusief 1e begrotingswijziging 2019 van de RUD. Het jaarlijks verschil in de periode 2020 -2022 ad. 47.000 euro betreft de loon- en prijscompensatie, die in de programmabegroting van de gemeente Utrecht nog niet is verwerkt. De bijdrage over 2021 en 2022 is gebaseerd op het meerjarenperspectief van de RUD, zoals opgenomen in de programmabegroting 2020 van de RUD. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
1) Per 01-07-2017 is het toezicht op bedrijfsmatige asbestsaneringen een basistaak voor de omgevingsdiensten. De verwachting is dat veel Utrechtse gemeenten deze taken per 1-1-2020 daadwerkelijk overdragen. 2) De RUD Utrecht bereidt zich voor op de komst van de Omgevingswet en zoekt hierin de regionale samenwerking. 3) Per 1-1-2021 hevelt de provincie voor niet Wkb-gemeenten (Wet bodemkwaliteit) de bodemtaken over naar de gemeenten. De uitvoeringstaken gaan daarmee over naar de RUD Utrecht en/of naar de ODRU. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Niet van toepassing |
Veiligheidregio Utrecht (VRU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR). |
Deelnemers: | Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met eenconvenant verbonden aan de Veiligheidsregio |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Veiligheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijk betrokkenheid | ||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (Goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk saldo | Prognose saldo | Prognose saldo |
Eigen vermogen | 9.684 | 9.448 | 11.478 |
Vreemd vermogen | 49.427 | 71.995 | 71.132 |
Resultaat 2018: | 1694 |
Prognose resultaat 2019 | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 25.765 | 26.613 | 26.422 | 26.548 |
Opgenomen bij de VP/GR | 25.765 | 26.613 | 26.422 | 26.548 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Alle ramingen zijn inclusief loon- en prijscompensatie. De bijdrage van de VRU is gebaseerd op de meerjarenbegroting 2020-2023 zoals opgesteld door de VRU. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |