Samenvatting per programma
Bewoners en Bestuur
We werken continu aan een hoge kwaliteit van dienstverlening en werken gericht aan innovatie. Om te zorgen dat we een gastvrije gemeente voor onze bezoeker en inwoner zijn, meten en toetsen we continu de behoefte van onze bezoekers. Dit doen we door onder andere data-analyse en klanttevredenheidsonderzoeken en we zorgen er voor dat we een toegankelijke dienstverlening organiseren voor iedereen.
Het betrouwbaar beheren en onderhouden van de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) is een belangrijke taak van de gemeente. We blijven ook in 2020 investeren in de kwaliteit van de BRP, door eigen kwaliteitsmonitoring en samenwerking met andere (rijks)diensten en organisatieonderdelen. Burgerzaken, Werk en Inkomen (WenI) en Vergunningen Toezicht en Handhaving (VTH) zullen in 2020 900 risicoadressen onderzoeken. Door het onderzoeken van risicoadressen in het kader van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) kunnen we gericht adres-, woon- en uitkeringsfraude aanpakken.
In 2020 implementeren we het actieprogramma Samen Stad Maken (2019) , op voorwaarde dat het wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Onder meer de transformatie naar wijk- en buurtplatforms gaat dan in 2020 van start. Zo zorgen we dat inwoners kunnen meedenken en meebeslissen over onderwerpen die hen aangaan. We werken toe naar (meerdere) netwerkplekken in de buurten waar de gemeente, partners en netwerken van bewoners in de wijk elkaar kunnen ontmoeten en samenwerken. In iedere wijk is een verbindend wijkplatform actief. We staan open voor het overnemen van taken door bewoners en (sociaal) ondernemers en geven ruimte aan initiatief. Initiatiefnemers vinden makkelijk hun weg binnen onze organisatie en weten bij welke partijen zij terecht kunnen voor ondersteuning. Voor initiatieven die niet passen binnen onze bestaande programma’s kijken we wat ze toevoegen aan de stad.
De Utrechtse regio staat voor een grote groeiopgave. We werken aan een gezonde leefomgeving voor iedereen en creëren een (inter)nationaal podium om de Utrechtse regio op de kaart te zetten onder de noemer ‘Gezond stedelijk leven voor iedereen’. De opgaven van onze stad onder andere het op gebied van betaalbaar wonen, duurzame bereikbaarheid en zorg dichtbij en op maat geven richting en urgentie in de samenwerking met andere partners; lokaal, regionaal, provinciaal, nationaal en internationaal.
Stedelijke Ontwikkeling
Het college kiest ervoor de stad te laten groeien door binnenstedelijke verdichting. Zo zorgen we voor balans tussen de groei van de stad en ‘Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen’. Utrecht is aantrekkelijk om te wonen, werken, leren en bezoeken. In 2040 heeft de stad ongeveer 455.000 inwoners.
In 2020 vernieuwen we de ‘Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU) ’ met een visie op de opgaven op het gebied van wonen, vervoer, duurzame energie, groen en openbare ruimte, sport, recreatie, kinderopvang, asielzoekers, lang en kort verblijf en onderwijs. Het ‘Meerjaren Perspectief Ruimte (MPR) ’ geeft de stand van zaken van alle grote ruimtelijke projecten in de stad en de Investeringsimpuls Ruimtelijke Strategie. Dit totaal overzicht maakt bijsturen makkelijker. In het Stationsgebied, de Merwedekanaalzone, de Cartesiusdriehoek, het Utrecht Science Park en Leidsche Rijn komen grote gebiedsprogramma’s in uitvoering. Onder andere voor woningbouw. We geven prioriteit aan de energietransitie, de mobiliteitssprong en de kwaliteit van de openbare ruimte.
In 2020 voeren we de ambities en maatregelen uit die zijn vastgelegd in de nieuwe ‘Woonvisie '. Het Stadsakkoord Wonen en de Huisvestingsverordening. Dit doen we in nauwe samenwerking met corporaties, ontwikkelaars en beleggers, (woon)zorginstellingen, bewonersorganisaties en particuliere initiatieven. Prioriteit hebben het versnellen en (langdurig) verhogen van de woningbouw, het werken aan meer gemengde wijken, het op peil brengen van de sociale woningvoorraad en het maken van een forse inhaalslag in het middensegment (huur en betaalbare koop). Dit alles is nodig door de grote vraag naar woonruimte in stad en regio. De woningmarkt is krap en we willen de woningmarkt in de toekomst betaalbaar houden. In 2020 start de renovatie van ruim 1.650 woningen en de bouw van zo’n 4.000 nieuwe woningen. Waarvan 750 sociale huur (exclusief zelfstandige studenteneenheden), 800 studentenwoningen, 500 midden-huur en bijna 2.000 duurdere huur- en koopwoningen.
We gaan respectvol om met bouwkundig-historische structuren. Met behoud van monumentale objecten bewaren en versterken we de identiteit van wijken en buurten.
Op 1 januari 2021 voldoen we aan de wettelijke eisen voor digitale beschikbaarheid en ondersteuning. Dit is nodig omdat we voor de Omgevingswet met andere instrumenten gaan werken (omgevingsvisie, omgevingsplan, snellere vergunningverlening).
Duurzaamheid
In Utrecht wordt hard gewerkt om de energietransitie kracht bij te zetten. Utrecht draagt zo bij aan de nationale klimaatdoelstelling. De overgang (transitie) naar een aardgasvrije gemeente heeft grote invloed op de stad. Nog niet alle gevolgen zijn duidelijk. We onderzoeken de alternatieven voor de wijken die in 2030 van het aardgas af gaan. De resultaten hiervan kennen we uiterlijk in 2021. Uitgangspunt daarbij is dat de energietransitie voor iedereen haalbaar en betaalbaar moet zijn. Steun van het Rijk is nodig in de vorm van regelgeving en voldoende landelijke middelen. Om de doelstellingen te halen werken we samen met alle sectoren zoals ontwikkelaars, bouwondernemingen, woningcorporaties en partners in het bedrijfsleven.
Voor een gezond leefklimaat werken we in 2020 verder aan een hernieuwbare en circulaire stad en een duurzame leefomgeving. Onze focus ligt op de gebouwde omgeving, stimuleren van een vestigingsklimaat en investeringsklimaat voor circulaire bedrijven, vergroten van circulaire inkoop door de gemeente en gebruik van afval als grondstof.
Bij het groeien en verdichten van de stad mag de geluidsoverlast niet stijgen. Met maatregelen uit het vernieuwde ‘Actieplan Geluid’ pakken we in 2020 huidige geluidsknelpunten aan. Om de Utrechtse lucht schoner te maken nemen we effectieve en betaalbare maatregelen. We werken verder aan emissieloos vervoer en de milieuzone en verdubbelen het aantal laadpunten ten opzichte van 2019 naar 1.600.
Bereikbaarheid
We geven in Utrecht meer ruimte aan fietsen, lopen en openbaar vervoer. Deze vervoersmiddelen zijn gezond, milieuvriendelijk en ruimte–efficiënt. Ze dragen bij aan 'Gezond stedelijk leven voor iedereen'. Voetgangers en fietsers krijgen in 2020 zo veel mogelijk ‘groen licht’ op betere en veiligere oversteekplaatsen met zoveel mogelijk ruimte voor voetgangers en fietsers.
De omslag naar een duurzaam mobiliteitssysteem maken we samen met andere overheden, ondernemers en inwoners. Bij de gebiedsontwikkeling wordt in 2020 met marktpartijen gezocht naar slimme combinaties van nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals mobiliteitsabonnementen en deelauto’s. Gebruikers van de openbare ruimte hebben verschillende behoeften die we in balans willen houden.
Grote infrastructurele projecten, nieuwe infrastructuur en herinrichtingen. Dat zijn enkele maatregelen uit het ‘programma Bereikbaarheid’. Er zijn ook kleinere maatregelen uit de actieplannen van 2015. Rond de thema’s voetganger, fiets, verkeersveiligheid, mobiliteitsmanagement en goederenvervoer. Het programma Bereikbaarheid informeert de raad over de voortgang van de projecten via het Meerjaren Perspectief Ruimte.
Openbare Ruimte en Groen
We willen van Utrecht in 2020 een stad maken die nog meer uitnodigt om in de openbare ruimte te verblijven. Een stad met voldoende groen, water, verblijfs- en ontmoetingsplekken en een schone, hele en veilige openbare ruimte. De ontwikkeling van groen houdt daarbij gelijke tred met de groei van de stad.
In 2020 werken we aan de parkzone langs het Amsterdam Rijnkanaal, Merwedekanaal (Rondje Stadseiland) en langs de binnenstedelijke Vechtoevers. De eikenprocessierups bestrijden we in 2020 met methodes die in 2019 het meest effectief waren. We vervolgen de gestructureerde aanpak van invasieve exoten en ronden de herijking van het zelfbeheerbeleid af. Vanuit het principe “onverhard tenzij” proberen we meer groen aan te leggen, zoals groenstroken. We investeren in 2020 verder in de aanleg en verbetering van groen/blauwe verbindingen. Met inwoners verbeteren we ‘groene ommetjes’ die wijk- en buurtparken verbinden. We betrekken hen ook bij het beheer van gezamenlijke stadstuinen en zelfbeheerplekken. Waar het kan, planten we bomen.
Groen maakt de stad weerbaarder voor de gevolgen van klimaatverandering. Het water- en rioleringssysteem maken we geschikt om extreem weer op te vangen. Zoals hevige neerslag en/of langdurige droogte. In 2020 gaan we verder met de plannen voor een geschikt circulair systeem, zodat we vanaf 2020 aan de slag kunnen met het nieuwe ‘Plan gemeentelijke watertaken 2020-2023’ en de Gemeentelijke klimaatadaptatiestrategie. We leggen nieuwe hemelwaterriolen aan en vervangen/verbeteren de riolering. We vragen bewoners om verharding te verminderen zodat water goed weg kan lopen in de grond.
In 2020 is er groot onderhoud aan de Vleutensebaan en verkeerslichtinstallaties. We plannen de projecten zo efficiënt mogelijk in om overlast te beperken en kosten te besparen. Materialen kopen we duurzaam in, zoals stil asfalt. Een extern adviesbureau beoordeelt de projectaanpak van het project wal- en kluismuren. Daarnaast hebben we het externe adviesbureau gevraagd vooruit te kijken naar de benodigde financiële middelen, de projectaanpak, de bouwtechniek en de aanbestedingsvormen.
Meer inwoners in de stad betekent meer gebruik van de openbare ruimte. Om de stad schoon en bereikbaar te houden is vaker (groot) onderhoud en schoonmaak nodig. De actuele omvang van het achterstallig onderhoud wordt opgenomen in de ‘Nota Beheer openbare ruimte 2021-2024’. In die nota staat ook hoe we ‘vergroenen en verduurzamen’ invullen en wat onze bijdrage is aan gezond stedelijk leven.
De kwaliteit van schoon en groen voldoet gemiddeld aan de afgesproken norm, en dit willen we zo houden. Daarvoor werken we samen met inwoners en ondernemers. In 2019 is het Actieplan Utrecht Schone stad opgesteld en in 2020 gaan we verder op de weg die we in 2019 zijn ingeslagen met de aanpak van het zwerfafval. “Het Nieuwe Inzamelen” betekent bronscheiding van grondstoffen en minder restafval. We stimuleren Utrechters hun afval op de juiste wijze aan te bieden. Met een ‘opt-in-systeem’ voor ongeadresseerd drukwerk voorkomen we veel papierafval.
Economie & Werkgelegenheid voor iedereen
De economie van Utrecht bloeit en de werkloosheid is laag. In Utrecht vinden steeds meer nieuwe bedrijven een plek, waaronder ook innovatieve startups en scale ups. Dat is positief, maar er is ook zorg. De arbeidsmarkt verandert snel en de aard van het werk verandert door technologische vernieuwing.
In 2019 is de eerste stap gezet om de werkgelegenheid in de stad en regio op termijn passend te maken, kwalitatief én kwantitatief. Er is een kwalitatieve mismatch op de arbeidsmarkt. Een flink deel van de beroepsbevolking heeft onvoldoende competenties en vaardigheden voor het werk van de toekomst. Dit maakt hen kwetsbaar op de arbeidsmarkt. Dit verergert als de groei van economie en productie (conjunctuur) weer daalt.
Er is ook een kwantitatieve mismatch: de totale banengroei dreigt achter te blijven bij de groei van de beroepsbevolking. De inzet is om de banengroei in de stad en regio mee te laten groeien met de beroepsbevolking en de competenties en vaardigheden van de beroepsbevolking continu beter laten aansluiten op het werk van de toekomst. Kansen hierbij liggen met name in de vier marktgroepen: Bouw en energietransitie, Gezondheid, ICT en digitale vaardigheden en Onderwijs. Door de Utrechtse werkgelegenheid mee te laten groeien met de groei van de Utrechtse bevolking, wordt het woon-werk verkeer zo veel mogelijk beperkt. Tegelijkertijd zijn veel werklocaties in Utrecht vol en zijn de meeste locaties voor bedrijventerreinen vergeven. Aandacht voor voldoende ruimte om te werken én ondernemen is en blijft noodzakelijk.
Utrecht creëert kansen, mobiliseert overheid, bedrijfsleven en onderwijs en investeert met hen in een gezond vestigings-, woon-, ondernemers- en investeringsklimaat. In 2019 sloten we de eerste overeenkomsten (‘deals’) en in 2020 bouwen we die verder uit. Ook verstevigen we de samenwerking tussen onderwijs, economie en werk en inkomen. Via de regionale Ruimtelijk Economische Programmering in de U10, onderzoeken we huidige en toekomstige werklocaties. De Economic Board Utrecht stimuleert met partners de economische ontwikkeling. We richten de Regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM), die zich richt op investeringsmogelijkheden voor bedrijven, op.
Werk en inkomen
Meer werk en meer Utrechters aan het werk. Ondanks een gunstige arbeidsmarkt hebben sommige Utrechters, zoals in het kopje Economie & Werkgelegenheid voor iedereen al is opgemerkt, meer aandacht en maatwerk nodig om werk te vinden. In 2020 krijgt deze groep extra aandacht via de opgave ‘Werkbeweging’. De focus ligt op persoonlijke begeleiding, meer ondersteuning en het creëren van extra banen en kansen bij werkgevers. Hiernaast willen wee komende jaren 2.000 uitkeringsgerechtigden bewegen richting werk.
De afgelopen jaren daalde het aantal Utrechtse huishoudens in de bijstand. Begin 2020 zijn er naar verwachting ongeveer 9.400 huishoudens in de bijstand. Het Centraal Planbureau denkt dat de bijstandsuitkeringen in 2020 landelijke stijgen met 2,6%. In Utrecht betekent die stijging dat we eind 2020 ongeveer 9.800 huishoudens in de bijstand hebben. Met de inspanningen vanuit de Werkbeweging streeft de gemeente ernaar om eind 2020 uit te komen op 9.400 huishoudens in de bijstand.
In 2020 vergroten we het bereik van de armoederegelingen. De armoederegelingen helpen Utrechters met een laag inkomen om mee te doen in de maatschappij. We zorgen voor een integrale schuldenaanpak door het uitvoeren van de ‘Actieagenda Utrechters Schuldenvrij’.
Onderwijs
Goed onderwijs is de basis voor de ontwikkeling en vooruitzichten van alle Utrechters. In 2020 staan hierin de volgende elementen centraal: gelijke kansen, toekomstbestendig onderwijs en onderwijshuisvesting. Om gelijke kansen te creëren voor alle kinderen willen we taalachterstanden vanaf de start terugdringen. Ook zetten we in op soepele overgangen tussen verschillende schoolloopbaanfases. Voor toekomstbestendig onderwijs is het noodzakelijk het lerarentekort in Utrecht snel aan te pakken en terug te dringen. We stimuleren in 2020 de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt met speciale aandacht voor mbo.
In de groeiende stad is ruimte schaars. We verankeren onderwijshuisvesting in onze duurzaamheids-en onderwijsambitie en werken in 2020 aan een nieuwe verordening onderwijshuisvesting, samen met de schoolbesturen.
Ondersteuning op Maat
Vanaf 2020 worden Maatschappelijke Ondersteuning en Zorg voor Jeugd samengevoegd in het programma Ondersteuning op Maat. De belangrijkste opgave van dit programma is ervoor te zorgen dat alle inwoners van Utrecht, ongeacht leeftijd, achtergrond, kwetsbaarheid of soort problematiek, de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben en die aansluit op hun leefwereld.
Dat vraagt een systeem en een werkwijze die niet aanbod gericht zijn, maar die gericht is op wat nodig is. Benodigde hulp en ondersteuning worden daarom ook zoveel als mogelijk dichtbij huis georganiseerd. We werken aan vormen van samenleven waar iedereen de hulp ontvangt die nodig, flexibel en snel beschikbaar is. Hiervoor stimuleren wij de samenwerking tussen professionals én buurtbewoners en –initiatieven.
Voor de voorzieningen in de aanvullende zorg Wmo en Jeugd lopen de contractuele afspraken eind 2019 af. De gemeente Utrecht heeft via afzonderlijke aanbestedingen partijen geselecteerd waarmee zij afspraken maakt voor de periode vanaf 1 januari 2020. In deze nieuwe periode bouwen we voort op opgedane ervaringen en ontwikkelingen en maken we vanuit de ontwikkelopgaven een stap verder in de transformatie.
We werken vanuit de leefwereld van kinderen, jongeren, volwassenen en diens sociale omgeving. De nadruk ligt steeds meer op ‘het gewone leven’, op het benutten van bestaande hulpbronnen, het bevorderen van zelfredzaamheid en het krijgen van grip op de eigen situatie.
Volksgezondheid
De nieuwe nota ‘Gezondheid voor iedereen’ geeft focus in de aanpak van de komende jaren. We versterken en vernieuwen onze aanpak met acties op vijf speerpunten: Gezond en veilig opgroeien, Gezonde leefomgeving, Gezond rondkomen, Gezond werkgeverschap en Gezond gedrag. We focussen op de plekken met de grootste verschillen én op de onderliggende factoren van ongezond gedrag. Gezondheid benaderen we breed en positief, we stimuleren kansengelijkheid én dat iedereen een bijdrage levert.
In 2020 versterken we het netwerk rond het Gezondheidspact Utrecht en breiden dit uit. Het netwerk zorgt dat informatie en data over gezondheid in Utrecht gemakkelijk te delen is. Onze gezondheidsexpertise zetten we structureel in om bij te dragen in het sociale en fysieke domein. We werken samen met inwoners, maatschappelijke en private partners en andere gemeentes in de regio Utrecht. Regionaal en internationaal delen we kennis en activiteiten in de Health Hub Utrecht en het WHO European Healthy Cities Network.
Onze basisdienstverlening en wettelijke taken zijn op orde. Zoals de Inspectie Kinderopvang, Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en Rijksvaccinatieprogramma. We werken in 2020 aan het op peil houden en verhogen van de vaccinatiegraad in de stad. Het stadsteam Herstel geeft passende zorg bij problematisch middelengebruik of verslaving. Voor een ‘Rookvrije Generatie’ stimuleren we dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien.
Veiligheid
Utrecht werkt aan een stad waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen. Een stad waar iedereen prettig kan wonen en verblijven. In 2019 is het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 door de gemeenteraad aangenomen. De gemeente heeft de regie, maar de verantwoordelijkheid dragen we samen met onze partners. De uitvoering doen we met bewoners, ondernemers, instellingen, organisaties en andere veiligheidspartners. De komende vier jaar zijn onze ambities ondermijning steviger aanpakken, zorg en veiligheid dichter bij elkaar, een veiliger digitale stad en veiliger verkeer.
In 2020 willen we minimaal het huidige niveau van veiligheid behouden. De komende jaren gaan we voor veilige wijken, aanpak van geregistreerde criminaliteit, voorkomen van polarisatie en radicalisering, voorkomen van crises, incidenten bestrijding en het handhaven van de openbare orde.
In het ‘Integraal Veiligheidsplan 2019-2022’ geven we aan dat het veiligheidsbeleid een breder beeld verdient dan alleen cijfers. Dat sluit aan op de kaders van deze Programmabegroting 2020
Cultuur
Utrecht werkt aan een uitdagend, kritisch, vernieuwend en verbindend cultureel leven. Kunst kleurt de stad. De cultuursector maakt de stad tot een diverse, inclusieve en toegankelijke culturele metropool. We helpen kunstenaars en culturele instellingen met middelen en ruimte. Via programma’s en activiteiten kunnen zij zichzelf én de stad artistiek, fysiek en financieel ontplooien.
De pijlers uit de onlangs gepresenteerde ‘Cultuurvisie 2020-2030’ zijn onderdeel van de programmabegroting 2020. Nieuwe doelstellingen presenteren we, mede op verzoek van de gemeenteraad, in de Voorjaarsnota 2020. In 2020 stopt de huidige Cultuurnotaperiode en begint de aanvraag- en adviesprocedure voor de nieuwe ‘Cultuurnota 2021-2024’. Daarin staan kaders voor een nieuwe tweejarige subsidieregeling, om culturele instellingen (nu 61) te ondersteunen. De cultuurnota ligt in het najaar van 2019 voor in de gemeenteraad. Projectsubsidies en impulssubsidies ondersteunen innovatie, dynamiek en een veelzijdig aanbod in de culturele sector.
In 2020 bepalen we de criteria voor ‘Samen maken, tonen en beleven’. In Overvecht komt er een Jongerencultuurhuis. In Leidsche Rijn vervolgt Cultureel stadslab RAUM het publieksprogramma op het Berlijnplein. Kunstwerkplaats De Vrijstaat wordt verbouwd. We stimuleren samenhang tussen cultuureducatie, amateurkunst(educatie), talentontwikkeling en professionele praktijk. Het programma ’Creatief Vermogen Utrecht’ stimuleert de creativiteit van kinderen en versterkt de deskundigheid van leerkrachten.
Samenleven en Sport
Het nieuwe programma ‘Samenleven en Sport’ (voorjaar 2019) versterkt de sociale basis. Een sterke sociale basis helpt bij opgroeien, meedoen, sporten en bewegen. Een professionele ondersteuningsstructuur is daarbij nodig. Het aantal sport- en welzijnsvoorzieningen moet passen bij de groei van de stad. We vergroten in 2020 de capaciteit door velden om te zetten naar kunstgras en door sporthallen bij te bouwen. Aandachtspunten bij de voorzieningen zijn duurzaamheid, tevredenheid van gebruikers, efficiënt gebruik en betaalbaarheid. In 2019 maken we een tussenstand van het ‘Tarievenbeleid sportaccommodaties’. Daarmee kunnen we bepalen welke ingrepen er voor 2020 nodig en wenselijk zijn. We vernieuwen de behoeftevoorspelling voor binnen- en buitensport. Bij de Voorjaarsnota 2020 presenteren we een bijgewerkte programmering in de ‘Rapportage Capaciteitsbehoefte 2018-2030’.
We willen dat meer Utrechters sporten en bewegen en dat iedereen kan meedoen. In 2020 maken we in de zwembaden extra ruimte voor specifiek gebruik: banenzwemmen, verenigingsgebruik en gezinszwemmen. SportUtrecht werkt aan sportstimulering en verenigingsondersteuning in wijken en buurten. Vooral waar een achterstand is in gezondheid, sport- en beweegdeelname. Het Utrechts Sportakkoord richt zich op inclusief sporten en bewegen, vitale aanbieders en een positieve sportcultuur. In 2020 dagen we partijen in de stad met ‘challenges’ uit om bij te dragen aan deze thema's. Sporten in de openbare ruimten, zoals ‘urban sports’, moet beter mogelijk zijn. We steunen initiatieven voor het maken of aanpassen van sport- en speelplekken. Aansluitend op de ontwikkelvisie Maarschalkerweerd, werken we aan een optimaal klimaat voor talentontwikkeling en topsport in die wijk. Waar zijn talentontwikkelingsplekken mogelijk en hoe kunnen we hier bekendheid aan geven? Dit valt in het zesde thema van het Nationaal Sportakkoord: ‘Topsport die inspireert’.
De Vuelta start in 2020 in Utrecht. Ondersteunend komt er een ‘activatieprogramma’ om de hele stad bij dit evenement te betrekken. Ook steunen we andere (fiets)evenementen.
Eenzaamheid is een belangrijk thema dat we in Utrecht aanpakken. Hiertoe is bijvoorbeeld de ‘Routekaart naar verbinding’ (2019) ontwikkeld. Veel Utrechters doen mee door zelf of met anderen te sporten. Of door vrijwillige inzet voor elkaar, de buurt, een sportvereniging of sportevenement. Netwerken van actieve, betrokken en zelfredzame bewoners ontstaan vaak in buurtcentra. Buurtcentra helpen eenzaamheid verminderen. Utrechters die buurtnetwerken en wijkinformatiepunten willen verbeteren helpen we. Voor (bewoners)initiatieven met vrijwillige inzet maken we het subsidiebeleid eenvoudiger en transparanter. Samen met de initiatiefnemers verbeteren we de steun aan initiatieven. In 2020 helpen we het ontwikkelen van de ‘Vrijwilligersacademie informele zorg’. Die traint vrijwilligers in de informele zorg voor hun taken. De wijkambassadeurs informele zorg krijgen in 2020 de opdracht om de verbinding te versterken van informele zorg met de buurtteams en zorgorganisaties.
Kinderen en jongeren moeten allemaal dezelfde startpositie hebben om mee te doen aan de samenleving. Daarom ondersteunen we opvoeders en kinderen bij het vergroten van hun veerkracht. We versterken het netwerk rond het kind met een vervolg op de bestaande wijkacademies en de aanpak ‘Vreedzaam’. We verbeteren de toegankelijkheid van de stad door het plan ‘VN verdrag handicap’ uit te voeren. Doelen daarbij zijn: meer samenwerken met de stad, sneller naar concreet resultaat en het verbeteren van de sociale toegankelijkheid.
Als gemeente geven we het goede voorbeeld, met extra aandacht voor discriminatie op de arbeidsmarkt (belangrijk vanwege ‘Werkbeweging’). Met partners en inwoners maken we een nieuwe agenda 2021-2024.
Volwassenen kunnen hun (digi)taalvaardigheid verbeteren met cursussen, begeleiding van vrijwilligers en bij inloopactiviteiten in de bibliotheek. Stichting DOCK stimuleert ‘sociaal makelaarschap’. In 2020 is er extra aandacht voor sociale samenhang, inclusiviteit en meedoen van inwoners in een kwetsbare positie.
Utrechts Vastgoed
Het gemeentelijk vastgoed gebruiken we om de fysieke en maatschappelijke opgaven van onze groeiende stad mogelijk te maken. In 2020 vernieuwen we het vastgoedbeleid waarin de maatschappelijke meerwaarde centraal staat. Zoals de huisvesting van maatschappelijke initiatieven. De voorzieningen groeien mee met de stad. Om ze optimaal te benutten stimuleren we multifunctioneel- en medegebruik. In 2040 moet het gemeentelijk vastgoed energieneutraal zijn. Onze focus ligt daarom ook in 2020 op het verlagen van het energiegebruik en opwekken van duurzame energie op en om de gebouwen. Met onze versnellingsaanpak voor het energieneutraal maken van het gemeentelijk kernvastgoed, zijn we als gemeente een voorloper.
Bedrijfsvoering / Overhead
Utrecht heeft het kleinste overheadpercentage van de G4 en we zitten ‘krap in ons jasje’. Dat schuurt soms met onze hoge ambitie: bedrijfsvoering die opgavegericht werken ondersteunt te kunnen realiseren. Uit de Voorjaarsnota 2019 bleek dat onze processen en systemen het opgavegericht werken nog onvoldoende ondersteunen. Er is meer wendbaarheid in handelen en in processen nodig. Als de basis op orde is kunnen we ons richten op de opgaven, daarin prioriteren en projecten continu monitoren.
Om beter te kunnen samenwerken aan de opgaven van de stad, volgen we op hoofdlijnen de volgende ontwikkelingen: van blik op onderdelen naar zicht op het totaal, van zicht op efficiency naar zicht op effectiviteit, van reactief naar proactief, produceren van planning & control producties naar continu weten, analyseren en acteren, van sturen op geld naar sturen op inhoud, en doen wat we afspreken.